ندا لهردی: ورود شرکت‌های تکنولوژی به بازار سهام همیشه خبرساز بوده است. هفته گذشته بسیاری منتظر بودند تا بزرگ‌ترین ورود یک شرکت تکنولوژی به بورس رقم بخورد. وب سایت تجارت الکترونیکی چینی معروف یعنی علی‌بابا قرار بود هفته گذشته وارد بورس شود و نتوانست موفق شود. گویا انتظار می‌رفت ارزش بازار این شرکت حتی تا 21 میلیارد دلار هم برسد تا به این ترتیب بزرگ‌ترین ورود اولیه (IPO) یک شرکت تکنولوژی به بازار سهام رقم بخورد. این شرکت هفته گذشته طبق روال عادی هر شرکت دیگری که قرار است وارد بورس شود، جلسات مختلفی را با سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار برگزار کرد تا به بررسی شرایط بازار و پیش‌بینی وضعیت آینده بپردازد. بعضی از تحلیلگران معتقدند شاید به خاطر ورود علی‌بابا به بورس بود که موسسه تحقیقاتی و آماریRenaissance Capital پیش‌بینی کرده است بازار ورود اولیه بورس آمریکا در سال 2014 به یکی از بزرگ‌ترین بازارها از این نوع در تاریخ تبدیل شود. براساس این پیش‌بینی، انتظار می‌رود میزان بودجه حاصل از ورود اولیه شرکت‌ها به بازار سهام آمریکا در سال 2014 به 80 میلیارد دلار برسد که این میزان نسبت به سال گذشته رشد 46 درصدی را برای خودش به ثبت می‌رساند و در نهایت به بیشترین میزان از سال 2000 تاکنون تبدیل می‌شود.
در همین راستا به تازگی مجله آنلاین بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی ۱۰ شرکت تکنولوژی که در صف ورود اولیه به بورس هستند و قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی وارد بازار سهام شوند پرداخته که با آنها در اینجا آشنا می‌شویم.
شرکت Box: این شرکت که در زمینه سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری با اهداف تجاری فعالیت‌ می‌کند به دنبال رقابتی، تعاملی و خلاق‌تر کردن فضای کاری سازمان‌ها و ادارات است. این شرکت سعی دارد با مرتبط کردن افراد و کارکنان از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها بازده کاری آنها را افزایش دهد. Box در سال 2005 تاسیس شد و درآمد سالانه آن تا پایان ماه ژانویه سال 2014 برابر 2/124 میلیون دلار بوده است. در همین زمان این شرکت ضرر خالصی برابر 6/168 میلیون دلار را تجربه کرده است. در نهایت اما Box تاکنون بودجه‌ای برابر 1/564 میلیون دلار جمع‌آوری کرده و آخرین ارزش بازار آن برابر 4/2 میلیارد دلار بوده است. هزینه بازاریابی و فروش در این شرکت برابر 171 میلیون دلار بوده که این میزان بیشتر از درآمد سالانه این شرکت در سال 2013 بوده است. Box تا به حال 25 میلیون نفر کاربر به ثبت رسیده در اختیار دارد.;
شرکت Lending Club: این شرکت بزرگ‌ترین فضای آنلاین برای وام و قرض‌دهی بین اشخاص است. این شرکت در واقع به عنوان یک فضای مجازی فعالیت می‌کند که در آن این امکان برای افراد وجود دارد تا از سرمایه‌داران یا افراد دیگر وام یا پول قرض بگیرند. هدف این شرکت تغییردادن سیستم بانکی برای ایجاد اعتبار مالی بیشتر برای افراد مختلف و همچنین پاداش و سود بیشتر برای سرمایه‌گذاران است. Lending Club در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و درآمد آن در نیمه اول سال‌جاری میلادی برابر ۹/۸۶ میلیون دلار بوده است. این شرکت در همین دوره زمانی شاهد ضرر ۵/۱۶ میلیون دلاری بوده است. بودجه این شرکت تاکنون به ۳۹۳ میلیون دلار رسیده است و انتظار می‌رود این رقم تا ۵۰۰ میلیون دلار هم برسد. Lending Club تا به حال بیش از ۵ میلیارد دلار وام برای افراد مختلف فراهم کرده و آخرین ارزش بازار آن برابر ۷۶/۳ میلیارد دلار بوده است.
شرکت Zoosk: این شرکت یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های اجتماعی در آمریکا است که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۳ برابر ۲/۱۷۸ میلیون دلار و ضرر سالانه آن در همین سال هم برابر ۶/۲ میلیون دلار بوده است. بودجه این شرکت تاکنون به ۶/۶۱ میلیون دلار رسیده، درحالی‌که تعداد کاربران آن برابر ۲۶ میلیون نفر است. مدیران این شرکت انتظار دارند میزان بودجه نهایی آن تا ۱۰۰ میلیون دلار هم برسد.
شرکت Good Technology: این شرکت به خاطر محصولات امنیتی موبایل که به‌طور ویژه برای راهکارهای تجاری تولید می‌شوند، شناخته می‌شود. این محصولات امنیتی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا امنیت موبایل‌های هوشمند و تبلت‌هایشان را تامین کنند. ماموریت این شرکت تامین امنیت دسترسی به اپلیکیشن‌ها و اطلاعات از هر دستگاهی، هر جایی و هر زمانی است. این شرکت در سال 1996 تاسیس شده است و درآمد سالانه‌اش در سال 2013 برابر 4/160 میلیون دلار بوده و بودجه آن تاکنون به 3/211 میلیون دلار رسیده است. این شرکت تا به حال بیش از 8 میلیون نسخه از محصولاتش را به فروش رسانده است و بیش از پنج هزار مشتری در 184 کشور جهان دارد.
شرکت ReWalk Robotics: این شرکت در زمینه ساخت و فروش اسکلت‌های خارجی و روباتیک فعالیت می‌کند و به افراد دارای معلولیت اجازه می‌دهد تا بایستند و راه بروند. این شرکت در سال ۲۰۰۱ تاسیس و راه‌اندازی شده است و درآمد سالانه‌اش در سال ۲۰۱۳ برابر ۶/۱ میلیون دلار بوده است. این شرکت تا نیمه اول سال ۲۰۱۴ تعداد ۸۱ سیستم روباتیک را به فروش رسانده و امیدوار است بودجه آن به ۵۰ میلیون دلار برسد.
شرکت HubSpot: این شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای مبتنی بر کلاد به‌عنوان اتوماسیون بازار است که به تیم‌های بازاریابی این امکان را می‌دهد تا با روش بهتری راهکارهای فروش و معامله مدرن مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها با مشتریان را پیدا کنند. این شرکت در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و درآمد سالانه‌اش در سال ۲۰۱۳ برابر ۶/۷۷ میلیون دلار بوده است. HubSpot بیش از ۱۱ هزار نفر مشتری در ۷۰ کشور جهان دارد و بودجه آن به ۵/۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
شرکت GoDaddy: این شرکت که در سراسر دنیا به خاطر فروش نام دامنه‌ها به وب‌سایت‌ها و ارائه راهکارهای طراحی وب‌سایت و تجارت الکترونیک شناخته می‌شود، در سال 1997 تاسیس و راه‌اندازی شد. درآمد این شرکت در سال میلادی گذشته برابر 1/1 میلیارد دلار بوده است و هنوز میزان بودجه آن برای ورود به بورس و ارزش بازار آن مشخص نیست. این شرکت 12 میلیون مشتری در سراسر جهان دارد و بیش از 55 میلیون نام دامنه در دنیا تحت مدیریت آن است. این شرکت برای دومین بار از سال 2006 تاکنون به دنبال ورود به بورس است.
شرکت Travelport Worldwide: این شرکت خدمات تجاری و راهکارهای تراکنش مالی لازم برای صنعت گردشگری و سفر را ارائه می‌دهد. این شرکت در سال ۱۹۷۱ تاسیس شده و درآمد سالانه آن در سال میلادی گذشته برابر ۰۸/۲ میلیارد دلار بوده است. هر چند هنوز میزان بودجه آن مشخص نیست، اما انتظار می‌رود این بودجه تا ۱۰۰ میلیون دلار برسد. این شرکت با ۵۸۰ هزار هتل در سراسر دنیا همکاری می‌کند و تا به حال بیش از ۴۰۰ خدمات مختلف پروازی برای مشتریانش ارائه کرده است.
شرکت Wayfair: این شرکت که در سال 2002 تاسیس شده است، در واقع یک خرده‌فروشی آنلاین است که به طور تخصصی در زمینه محصولات خانه شامل مبلمان، دکوراسیون و لوازم آشپزخانه فعالیت می‌کند. درآمد این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی برابر 1/574 میلیون دلار بوده و بودجه آن تا به حال به 358 میلیون دلار رسیده است. این شرکت در سال 2013 تعداد 1/2 میلیون نفر مشتری فعال داشته و 3/3 میلیون سفارش را تحویل داده است.
شرکت Yodlee: این شرکت در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است و در زمینه ارائه نرم‌افزارهای مبتنی بر کلاد به‌طور ویژه برای صنایع تجاری و مالی فعالیت می‌کند. هدف این شرکت بهبود شرایط زندگی با خدمات دیجیتالی و نوآورانه مالی است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۳ برابر ۲/۷۰ میلیون دلار بوده و بودجه آن به ۱۲۵ میلیون دلار رسیده است. ۷۵۰ سازمان دولتی و غیردولتی شامل ۹ بانک بزرگ و معروف آمریکا از مشتریان این شرکت هستند.