علاقه سازمان‌ها به فناوری داده‌های کلان

همکـــاران سیــستم: برآوردهای شرکت پژوهشی گارتنر نشان می‌دهد ۷۳ درصد شرکت‌ها و سازمان‌ها قصد دارند در دو سال آینده در حوزه فناوری داده‌های کلان (Big Data) سرمایه‌گذاری کنند.به گزارش وب‌سایت گارتنر، ۷۳ درصد از سازمان‌ها قصد دارند در دو سال آینده در حوزه فناوری‌های مرتبط با داده‌های کلان سرمایه‌گذاری کنند. این رقم در سال ۲۰۱۳ حدود ۶۴ درصد برآورد شده بود. در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۱ درصد سازمان‌ها گفته بودند هیچ برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند. این رقم امسال به ۲۴ درصد کاهش یافته است. تحلیلگران این برآوردها را بر مبنای پیمایشی به دست آورده‌اند که در آن ۳۰۲ نفر از اعضای حلقه پژوهشی گارتنر از سراسر جهان شرکت کرده بودند. یافته‌های این پیمایش حکایت از آن دارد که سازمان‌های مستقر در آمریکای شمالی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه داده‌های کلان پیشقدم خواهند بود. ۴۷ درصد سازمان‌های فعال در این منطقه از تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر داده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ فقط ۸/۳۷ درصد سازمان‌ها در این منطقه برنامه مشخصی برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی داشتند. بر اساس این گزارش، استفاده از فناوری داده‌های کلان برای بسیاری از سازمان‌ها فعلا در مرحله تجربه و آشنایی اولیه قرار دارد. در سال ۲۰۱۳ فقط ۸ درصد از سازمان‌ها گفته بودند از این فناوری برای فعالیت‌های مرتبط با تولید محصولات استفاده خواهند کرد. این رقم امسال به ۱۳ درصد رسیده است.

تعداد سازمان‌هایی که امسال گفته‌اند در حال جمع‌آوری اطلاعات اولیه درباره این فناوری هستند ۶ درصد کمتر از پارسال بوده است. تعداد سازمان‌هایی هم که گفته‌اند در حال استفاده آزمایشی و پایلوت این فناوری هستند امسال ۷ درصد بیشتر از پارسال بوده است. این به آن معنا است که درک سازمان‌ها از این فناوری در حال افزایش است. لیزا کارت، یکی از مدیران پژوهشی گارتنر درباره دلایل روی آوردن سازمان‌ها به فناوری داده‌های کلان گفته است: به کمک فناوری داده‌های کلان می‌توان حجم وسیعی از مشکلات کسب و کارها را در بسیاری از صنایع برطرف کرد.

این مطالعه که سه سال متوالی است انجام می‌شود نشان می‌دهد تقویت تجربه مشتری و بهبود کارآیی فرآیندها از جمله مهم‌ترین دلایل روی آوردن کسب‌و‌کارها به این فناوری است.