دنیای‌ اقتصاد: با گسترش حجم اطلاعات و تمایل به تبادل آنها در فضایی امن‌تر و به صورتی سریع‌تر باعث شده است که در سال‌های اخیر سرویس‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی اطلاعات و تبادل آنها ارائه شوند. رایانش ابری یا کلاود، اما موفق‌ترین این سرویس‌ها بوده است که در این سال‌ها توانسته است توجه بسیاری از کاربران را در سراسر دنیا به خود جلب کند. با این حال اما گویا هنوز تعداد کاربرانی که از سرویس‌های کلاود استفاده نمی‌کنند، زیاد است. براساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه nScreenMedia، تقریبا ۹۹ درصد از کاربران اینترنت پرسرعت در آمریکا اعلام کرده‌اند که دست‌کم درباره ذخیره اطلاعات از طریق رایانش ابری چیزهایی شنیده‌اند. این در حالی است که تنها ۲۹ درصد آنها در حال حاضر از این سرویس‌های کلاود استفاده می‌کنند و جالب اینکه در نظرسنجی که این موسسه تحقیقاتی انجام داده است، نیمی از شرکت‌کنندگان تا حالا حتی چیزی درباره سرویس‌های رایانش ابری نشنیده‌اند. بنابراین این فرصت بزرگ و بسیار خوبی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری یا کلاود است تا بتوانند مخاطبان و کاربران خود را به‌دست بیاورند و نظرشان را جلب کنند. این در حالی است که بر اساس آمار و بررسی‌های انجام شده، استفاده از سرویس‌های رایانش ابری مانندiCloud، Dropbox و Microsoft OneDrive در چند سال اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است که در واقع این موضوع به دنبال افزایش سطح آگاهی مردم و کاربران درباره کاربردهای مختلف این سرویس‌ها برای ذخیره اطلاعات، به اشتراک‌گذاری و انتقال سریع فایل‌ها اتفاق افتاده است. گزارش تحقیقاتی اخیر موسسه BI Intelligence در این مورد نشان می‌دهد که با افزایش میزان دسترسی کاربران مختلف به این سرویس‌ها و آگاهی بیشتر آنها از کاربردهای مختلف کلاود، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کلاود سعی دارند سرویس‌هایی تخصصی‌تر با امکانات و قابلیت‌های متفاوت را ارائه کنند. برای مثال، شرکت Box خدمات رایانش ابری را برای بازار تجاری و اداری ارائه می‌کند، درحالی‌که Google Drive و Microsoft OneDrive کاربران مختلف سراسر دنیا را هدف قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند خدمات کلاود خود را با سطح سازگاری بیشتری ارائه کنند.

این سرویس‌ها حالا به تدریج نظر کاربران بیشتری را جلب می‌کنند. در واقع امکان ذخیره اطلاعات در فضای مجازی اینترنت، دسترسی به اطلاعات در هر زمان و هر مکان، انتقال سریع فایل‌ها و اطلاعات و حفظ امنیت آنها قابلیت‌هایی است که نظر کاربران را به کلاود و سرویس‌های مختلف آن جلب می‌کند. به این ترتیب، استفاده از سرویس‌های رایانش ابری به سرعت در حال افزایش است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک به بازاری بزرگ تبدیل شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی BI Intelligence، حدود ۹۰درصد از کاربران اینترنت جهان در حال حاضر از سرویس‌های کلاود استفاده می‌کنند و این تعداد همراه با افزایش تعداد کاربران اینترنت هم افزایش پیدا می‌کند.

سرویس‌های رایانش ابری برای کاربران خانگی و مصرفی در حال حاضر به بازار بزرگی تبدیل شده است و ابزارهای موبایل به رشد و توسعه این سرویس‌ها و افزایش استفاده از آنها کمک زیادی می‌کنند. کاربران ابزارهای موبایل از سرویس‌های رایانش ابری برای ذخیره فایل‌های چندرسانه‌ای و همگام سازی اپلیکیشن‌ها، فایل‌ها و اطلاعات‌شان در بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. با این اوصاف کارشناسان BI Intelligence تخمین می‌زنند که ترافیک سرویس‌های کلاود از طریق ابزارهای موبایل با متوسط نرخ رشد سالانه ۶۳ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ رشد کند. این در حالی است که متوسط نرخ رشد سالانه ترافیک کل سرویس‌های کلاود در همین دوره زمانی برابر ۲۲درصد است.

با وجود رونق و رشد سریع سرویس‌های رایانش ابری در میان کاربران سراسر جهان، میزان آگاهی کاربران از خدمات کلاود همچنان پایین است. بعضی تحقیقات در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد اگرچه اغلب کاربران آنلاین از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر کلاود استفاده می‌کنند، اما آنها معمولا درباره این خدمات کمی ناآگاه و مغشوش هستند. این موضوع یکی از موانع مهم رشد و افزایش نفوذ سرویس‌های کلاود در میان کاربران مختلف در سراسر دنیا است.

در نهایت هنوز به‌طور دقیقی مشخص نیست که رهبر بازار جهانی خدمات کلاود چه شرکت و چه سرویسی است. با این حال آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهند که سرویس iCloud شرکت اپل به‌خاطر محبوبیت قابل توجه گوشی‌های آی‌فون این شرکت در میان کاربران زیادی طرفدار دارد و از طرف دیگر سرویس‌های کلاود شرکت‌های دیگری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت به سرعت در حال نزدیک‌شدن به iCloud شرکت اپل هستند و سعی دارند این فاصله را کمتر کنند.

بازار رو به رشد خدمات رایانش ابری