ساخت دست مصنوعی ارزان‌قیمت با فناوری چاپ سه‌بعدی

خبرگزاری مهر: محققان دانشگاه ایلینویز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی دست مصنوعی ارزان‌قیمت و قابل برنامه‌ریزی ساخته‌اند که به‌زودی زندگی معلولان را دستخوش تغییر خواهد کرد. این دست مصنوعی جدید تنها ۲۷۰ دلار قیمت دارد و این به معنای آن است که قیمت محصول جدید محققان دانشگاه ایلینویز تنها کسری از قیمت گزاف فناوری‌های مشابه فعلی است. در ساختار این دست مصنوعی الکترومایکروگرافیک از نوعی الگوریتم یادگیری ماشینی و سیستم تشخیص الگو برای ارتقای سطح عملکرد آن استفاده شده است. در نتیجه دامنه حرکتی بخش‌های مختلف این دست در قیاس با سایر دست‌های مصنوعی قابل توجه است.

معلولانی که از این دست استفاده می‌کنند، یاد می‌گیرند که چگونه دست جدید خود را باز یا بسته کرده و حتی چگونه با سه انگشت اشیای مختلف را بگیرند.عملکرد این دست مصنوعی از طریق سیگنال‌های الکتریکی صورت می‌گیرد. در ابتدا سیگنال مورد نظر به برد دست مصنوعی ارسال شده و در ادامه راهی ریزپردازش کننده‌ای می‌شود که سیگنال‌ها را به فرمان‌های لازم و قابل اجرا توسط موتور دست

مصنوعی می‌کند.

بخش مهمی از تلاش محققان در این پروژه به کوچک سازی برد الکترونیکی دست مصنوعی الکترومایکروگرافیک معطوف شده است. آنها همچنین در نظر دارند حسگرهای مخصوصی در انگشتان این دست قرار دهند تا سطح کارآیی این محصول جدید افزایش چشمگیری پیدا کند. پس از فک مصنوعی که چندی پیش ساخته شد، این دست مصنوعی تازه‌ترین نوآوری در عرصه استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت اندام‌های مصنوعی به شمار می‌آید.