عاقله ترابی: همان‌طور که می‏دانیم چندی است فعالیت برند نوکیا به پایان رسیده و شرکت مایکروسافت با خرید نوکیا تولید گوشی و برنامه‏های موبایل این شرکت را در اختیار خود گرفته است. به این ترتیب قرار بر این شد که نام محصولات این شرکت به مایکروسافت تغییر یابد. هفته گذشته نیز اولین گوشی مایکروسافت با نام لومیا ۵۳۵ رونمایی شد و مهر تاییدی زد بر همه اخبار و روایاتی که حاکی از حذف نام نوکیا از گوشی‏های جدید بود.
در حوزه تلفن‏های همراه نوکیا تنها برندی نیست که دیگر اثری از آن نخواهد بود. شرکت سونی‏اریکسون هم وضعیتی مشابه این را دارد. شرکت سونی بعد از یک دهه فعالیت و همکاری با شرکت اریکسون اعلام کرد که ۵۰ درصد سهم اریکسون را می‏خرد. به این ترتیب تکنولوژی و کارخانه‏های تولید موبایل سونی‏اریکسون متعلق به سونی شد و حالا دو سه سال است که گوشی‏های سونی‏اریکسون که هواداران جالب توجهی هم در بازار موبایل داشتند جای خود را به گوشی‏های سونی داده‏اند.
سونی‏اریکسون نیز به نوبه خود طرفداران پرو پا قرصی داشت و حتی زمانی با نوکیا رقابت سنگینی داشت. ولی خب این برند هم چندی است که جای خود را به دیگر فعالان حوزه تلفن همراه داده و از آن چیزی جز خاطره نمانده است. به این بهانه می‏خواهیم گریزی بزنیم به موبایل‏هایی که زمانی در بازار تلفن همراه حرف بسیاری برای گفتن داشتند و برایمان خاطره‏ساز شده‏اند با اینکه اکنون دیگر اثری از آنها به جا نمانده است و اگر هم مانده دیگر کاربرد پیشین را ندارند و عملا بی‏استفاده شده‏اند.

نوکیا ۱۱۰۰

با اینکه تولید این گوشی مدت‏ها است متوقف شده و حتی دیگر نام این برند را روی گوشی‏ها نخواهیم دید بازهم نوکیا ۱۱۰۰ هیچ‏وقت از یادها نخواهد رفت. اکثر قریب به اتفاق افرادی که این گوشی را خریده‏اند نه‏تنها از آن راضی بوده‏اند بلکه تعصب خاصی هم روی آن داشته‏اند. از ویژگی‏های فراموش‏نشدنی این گوشی چراغ‏قوه آن بود که باعث شده بود آن را با عنوان یازده چراغ‏قوه بشناسند.

نوکیا ۶۶۰۰
این گوشی نوکیا در سال ۲۰۰۳ با قیمت ۶۰۰ یورو عرضه شد. نوکیا ۶۶۰۰ یک محصول انقلابی بود که ویژگی‏های جالب‌توجهی مانند بلوتوث، درگاه مادون قرمز، تم‏های قابل تعویض محیط کاربری و سیستم‌عامل Symbian را داشت، البته در آن زمان فناوری بلوتوث کاربرد چندانی نداشت زیرا گوشی‏های دیگر این قابلیت‏ را نداشتند.
نوکیا ۶۶۰۰ توانایی پخش بعضی از فرمت‏های تصویری را داشت و به خاطر طراحی جالبش توانست خیلی زود جای خود را در بین کاربران باز کند. دوربین VGA و ۶ مگابایت حافظه داخلی نیز از دیگر امکانات این گوشی بود.
طراحی عجیب این گوشی نیز از دیگر ویژگی‏هایش بود که البته باعث می‏شد کاربر هنگام تایپ پیام مجبور شود گوشی را با دو دستش بگیرد.

نوکیا ۷۶۱۰
این گوشی اولین موبایل نوکیا بود که از دوربین یک مگاپیکسلی استفاده می‏کرد و به صورت پیش‌فرض نرم‏افزار Kodak Photo Sharing روی آن نصب شده بود. محل قرارگیری کلیدهای این گوشی که به نحو عجیب و غریبی طراحی شده بود، انگشت شست کاربر را وادار می‏کرد برای دسترسی به همه دکمه‏ها، با زوایای بسیاری بچرخد و طبعا این قضیه می‌توانست برای کاربران ناخوشایند باشد. با این حال نوکیا ۷۶۱۰ از گوشی‏های محبوب بازار به شمار می‏رفت. قابلیت ضبط ۱۰ دقیقه فیلم، ‏ سیستم‌عامل Symbian، بلوتوث، پخش فیلم و موسیقی، ۸ مگابایت حافظه داخلی به همراه کارت حافظه ۶۴ مگابایتی از ویژگی‏های این گوشی بود.

نوکیا ۸۲۱۰
این گوشی هنگام عرضه توجه بسیاری را به خود جلب کرد. نوکیا در این گوشی توانسته بود برای یک گوشی تلفن همراه یک آنتن داخلی طراحی کند که دیگر آن زائده معروف آنتن را در قسمت بالایی گوشی به همراه خود نداشت. نکته جالب دیگر وزن ۷۹ گرمی این گوشی بود که در آن زمان هیچ گوشی‏ با این وزن در بازار موجود نبود. بازی معروف Snake هم از ویژگی‏هایی بود که Nokia 8210 با آن توانست طرفداران بسیاری برای خود پیدا کند.

نوکیا 3310

۳۳۱۰ یکی از خاص‏ترین گوشی‌های نوکیا است که بعید است از یادها برود. محبوبیت بازی اسنیک نوکیا با همین مدل گوشی شدت گرفت. پشتیبانی از شبکه دوبانده GSM۹۰۰/۱۸۰۰، طراحی زیبا و استفاده از دکمه معروف «c» برای بازگشت به منوی قبلی از بارزترین ویژگی‏های این گوشی بود.

نوکیا N۹۰
با رونق گرفتن بازار گوشی‌های دوربین‏دار نوکیا این گوشی را با هدف در دست گرفتن بازار گوشی‌ها با قابلیت دوربین فیلمبرداری عرضه کرد. N90 اولین گوشی‏ای بود که دوربین چرخشی 2 مگاپیکسلی را وارد بازار کرد و با آن بخش بزرگی از کاربران را به خود جلب کرد.

نوکیا E90
E۹۰ محصول نوکیاست و به‌دلیل فرم خاصی که داشت، محبوبیت یافت. این گوشی تاشو بود و دو صفحه نمایش داشت که یکی لمسی و دیگری از صفحه کلید بهره می‏برد. یکی از صفحه نمایش‏ها دو اینچی و دیگری چهار اینچی بود. حافظه داخلی این گوشی ۱۲۸ مگابایت بود و می‏شد با کارت microSD حافظه آن را تا ۱۶ گیگابایت ارتقا داد. سیستم‏عامل این گوشی سری S۶ سیمبیان بود و از پردازنده ۳۳۰ مگاهرتزی برخوردار بود. این گوشی به‌دلیل پشتیبانی از فایل‏های ورد، اکسل، پاورپوینت و PDF محبوبیت زیادی یافت.

سونی اریکسون K۷۵۰
یکی دیگر از شرکت‌هایی که آن روزها در بین مردم طرفداران بسیاری داشت و توانسته بود نظر افراد زیادی را به سمت خود جلب کند سونی اریکسون بود. این شرکت گوشی‏های خاطره‌انگیز بسیاری تولید کرده است که یکی از آنها K750 است. K750 گوشی‌ای ساده و با امکاناتی مانند استفاده از جو استیک، دوربین ۲ مگاپیکسلی و البته وزن کم و متناسب بود که همین امکانات توانست سر وصدای زیادی به پا کند به طوری که در بعضی مقاطع این گوشی نایاب هم شد.

سونی‏اریکسون W700

در بین گوشی‏های سری W شاید مهم‌ترین و محبوب‏ترین گوشی W۷۰۰ بود. سری W در سونی اریکسون با هدف افزایش قدرت صوتی و تصویری به بازار آمد که در این بین W۷۰۰ توانست خیلی زود بین مردم جا پیدا کند و همه‏گیر شود. رنگ طلایی این گوشی با اینکه آن را به موبایلی تک و جذاب تبدیل کرده بود با این‌حال مطابق سلیقه‏ هرکاربری هم نبود.

RAZR V۳ موتورولا
RAZR V3 سال 2004 توسط موتورولا معرفی شد. این گوشی در آن زمان عنوان باریک‏ترین گوشی دنیا را داشت.
حافظه داخلی این گوشی ۵/۵ مگابایت بود و می‏شد هزار نام در دفتر تلفن ثبت کرد. دوربین این گوشی هم VGA و باتری آن ۶۸۰ میلی‏آمپری بود و هفت ساعت مکالمه از ویژگی‏های آن بود.

StarTAC موتورولا
StarTAC محصول شرکت موتورولا است. این گوشی غیر از فرم تاشو و امکان وارد کردن 100 نام در دفتر تلفن هیچ امکان ویژه‏ای نداشت. با این گوشی فقط می‏شد پیامک فرستاد و مکالمه کرد. اما صدا و آنتن‏دهی گوشی خوب بود بنابراین در زمان خود به یکی از گوشی‏های محبوب تبدیل شد.

Pearl 8100 بلک‏بری
Pearl ۸۱۰۰ محصول سال ۲۰۰۶ است که صفحه نمایش ۲/۲ اینچی داشت و به‌دلیل صفحه کلید کامل مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.
حافظه داخلی این گوشی 64 مگابایتی بود و از دوربین 3/1 مگاپیکسلی و فایل‏های ورد، اکسل، پاورپوینت و PDF پشتیبانی می‏کرد و باتری آن برای سه ساعت مکالمه شارژ نگه می‏داشت.

HTC Touch
Touch یکی از نخستین گوشی‏های هوشمندی بود که توسط HTC به بازار عرضه شد. این گوشی سال ۲۰۰۷ با صفحه نمایش لمسی مقاومتی به بازار آمد که نمایشگر گوشی ۸/۲ اینچی بود و قابلیت تشخیص دست‏خط را داشت. این گوشی ۱۲۸ مگابایت RAM و ۲۵۶ مگابایت ROM داشت و جزو نخستین گوشی‏هایی بود که می‏شد با کارت microSD حافظه آن را افزایش داد.

Samsung E۱۰۰

این گوشی هم از موبایل‏های خاطره‏ساز است که اواخر سال ۲۰۰۳ عرضه شد. E۱۰۰ با اینکه دوربین نداشت ولی در آن زمان در دست بسیاری دیده می‏شد. شکل گرد و دوار گوشی جلوه‏ای زیبا و خوشایند به آن داده بود که در کنار وزن ۸۰ گرمی‏اش گوشی خوش‏دست و راحتی بود. نکته جالب در این گوشی چراغ چشمک‌زن در قسمت بالایی بود که نشان می‏داد کجا و کی گوشی آنتن دارد.

Samsung C۲۰۰
یکی از ویژگی‏های جالب این گوشی هنگام عرضه این بود که در جیب جا می‏شد؛ ویژگی‏ای که دیگر این روزها برای کاربران اهمیت ندارد. این گوشی قابلیت‏هایی داشت که برای کاربران زمان خود جالب توجه بود.
از جمله می‏توانستید در آن تا ۲۰۰ پیام ذخیره کنید یا اینکه صفحه نمایش گوشی از نوع UFB با قابلیت نشان دادن ۶۵هزار رنگ و رزولوشن ۱۲۸×۱۲۸ پیکسل (۲۸×۲۸ میلی‌متر) بود. حس نوستالژیکی که این روزها با به خاطر آوردن این گوشی‏ها به ما دست می‌دهد شاید یکی از بهترین حس‏ها باشد. این گوشی‏ها در زمان خود آنقدر زیاد شده بودند که شاید در دست گرفتن آنها چندان هم برایمان خوشایند نبود اما این روزها به داشتن آنها افتخار می‏کنیم.