اینترنت اشیا متحول می‌شود

دنیای اقتصاد: تا پایان دهه جاری میلادی، تعداد دستگاه‌های دیجیتال با قابلیت اتصال به اینترنت از تعداد مردم جهان عبور کرده و به ازای هر نفر از مردم کره زمین سه دستگاه با این امکان وجود خواهد داشت. به این ترتیب کارشناسان معتقدند اینترنت اشیا تحول قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت به ۲۵ میلیارد دستگاه می‌رسد که این رقم از میزان جمعیت جهان که براساس پیش‌بینی سازمان ملل متحد در آن سال به ۷/۷ میلیارد نفر می‌رسد، عبور خواهد کرد و بیش از سه برابر آن خواهد بود.

عبارتی که برای تمام دستگاه‌های با قابلیت اتصال به اینترنت و نه تنها محصولات مصرفی مانند موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای پوشیدنی به‌کار می‌رود، «اینترنت اشیا» است که شامل هر چیزی از دستگاه‌های مورد استفاده برای پیگیری فرآیند ساخت و صادرات کالا گرفته تا دستگاه‌های هوشمند پزشکی و اندازه‌گیری عمومی می‌شود.

موسسه تحقیقاتی گارتنر انتظار دارد محصولات مصرفی مانند گجت‌های پوشیدنی از قبیل ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی، سهم بیشتری از دستگاه‌های متصل به اینترنت را به خودشان اختصاص می‌دهند. این در حالی است که محصولاتی با کاربردهای تجاری درآمدزایی بیشتری در این بخش دارند. بررسی‌های اخیر گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که در سال آینده میلادی ۹/۲ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در بخش مصرفی وجود خواهد داشت که در این میان بخش خودرو با متوسط نرخ رشد سالانه

۹۶ درصدی در سال ۲۰۱۵ بیشترین میزان رشد را به خودش اختصاص خواهد داد. کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر انتظار دارند تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در بخش مصرفی تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۳ میلیارد دستگاه برسد.

گارتنر پیش بینی کرده است که در سال آینده میلادی بخش‌های ساخت و تولید، انرژی و حمل‌ونقل با ۷۳۶ میلیون دستگاه متصل به اینترنت، سه بخش مهم در این صنعت خواهند بود. این موسسه تحقیقاتی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ دستگاه‌های اندازه‌گیری هوشمند، دستگاه‌های مربوط به ساخت و تولید و دستگاه‌های مورد استفاده در بخش‌های دولتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌های صنعت اینترنت اشیا باشند.

کارشناسان معتقدند بیشترین رشد در صنعت اینترنت اشیا مربوط به دستگاه‌های کنش‌پذیر است، مانند سطل زباله‌هایی کنار چراغ‌های خیابانی که قرار است در پروژه‌ای به آنها یک صدای دیجیتالی داده شود که از طریق آن، سطل‌های زباله بتوانند اطلاعاتی درباره زباله‌های درون‌شان و میزان آسیب‌هایی که به محیط‌زیست می‌رسانند پخش کنند.

گارتنر پیش بینی کرده است که احتمالا تا چند سال آینده ارائه راهکارهای هوشمند برای دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف به یک استاندارد تبدیل می‌شود که به سرعت رشد و به بخش‌ها و صنایع مختلف نفوذ می‌کند.

اپل نقص امنیتی جدی در محصولاتش را رد کرد

به دنبال هشدار دولت آمریکا در مورد آسیب‌پذیری گوشی‌های آی‌فون و تبلت آی‌پد به علت حملات گسترده هکری، این شرکت هرگونه مشکل در این زمینه را رد کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از تک تایمز، هکرها با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری در سیستم عامل‌های iOS و OS X تلاش کرده‌اند داده‌های کاربران را به سرقت ببرند، اما اپل می‌گوید تمهیداتی اندیشیده تا از نصب هرگونه بدافزار روی گوشی و رایانه ساخت اپل جلوگیری شود. منابع خبری می‌گویند بسیاری از برنامه‌های همراه عرضه شده برای آی‌فون و آی‌پد آلوده به کدهای مخربی برای آسیب زدن به کاربران است، اما اپل می‌گوید کاربران برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی تنها از فروشگاه‌های مورد تایید این شرکت به‌خصوص App Store برنامه بارگذاری کنند. در دو هفته اخیر دو مورد حمله جدی علیه iOS اتفاق افتاده و در حمله دوم موسوم به Masque هکرها توانسته‌اند اطلاعات حساس کاربران را سرقت کرده و بدافزارهایی را هم روی گوشی‌های کاربران نصب کنند. آسیب‌‌پذیری مذکور سیستم عامل‌های iOS ۷.۱.۱، iOS ۷.۱.۲ ، iOS ۸ ، iOS ۸.۱ را هدف قرار می‌دهد و اپل مدعی است مشکل یاد شده فعلا مهار شده است.

اینترنت اشیا متحول می‌شود