دنیای اقتصاد: کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای مک سال‌ها است که یک جنگ رقابتی و حماسی را با یکدیگر دنبال می‌کنند. کامپیوترهای شخصی در یک برهه زمانی به بهترین گزینه برای یک کامپیوتر شخصی و قابل حمل تبدیل شدند، چون توسعه‌دهندگان بهترین اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها را اولین‌بار برای سیستم‌عامل ویندوز نوشتند. با این حال اما در طول چند سال گذشته اوضاع کمی تغییر کرده است. حالا دیگر تقریبا غیرممکن است که بتوان اپلیکیشنی را روی ویندوز پیدا کرد که روی اکوسیستم مک وجود نداشته باشد. این روزها که سیستم‌عامل ویندوز 8 حدود دو سال است که در دسترس کاربران قرار دارد، تفاوت میان پلت‌فرم‌های اپل و مایکروسافت بیشتر از گذشته هم شده است. با این اوصاف است که حالا مجله بیزینس اینسایدر به بررسی تفاوت‌های مهم این دو پلت‌فرم پرطرفدار پرداخته است.
اپل به طراحی خودش می‌بالد: اپل سال‌ها روی طراحی ظاهری محصولاتش وقت صرف کرده است. این شرکت به همه جزئیات این محصولات فکر کرده است، حتی به اجزای داخلی کامپیوترهایش که به شکل زیبایی در کنار هم ساخته شده و قرار بگیرند. طراحی کامپیوتر شخصی بستگی زیادی به شرکتی دارد که آن را می‌سازد، اما این شرکت‌ها معمولا آنها را به جذابیت کامپیوترهای مک نمی‌سازند. با این حال اما گاهی بعضی از شرکت‌های دیگر هم لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی با طراحی‌های خاص و جالبی عرضه می‌کنند، مانند سری لپ‌تاپ‌های سال 2012 شرکت Dell.
کامپیوترهای مک معمولا گران‌تر هستند: به طور متوسط کامپیوترهای مک به طور قابل توجهی گران‌تر از رقبای ویندوزی خودشان هستند. اگرچه بعضی از کامپیوترهای شخصی ویندوزی پیشرفته هستند که قیمتی برابر یا حتی بیشتر از مک بوک ایر دارند، اما هرگز در میان کامپیوترهای مک گزینه ارزان‌قیمت نمی‌توان پیدا کرد. خریداران می‌توانند یک لپ تاپ ویندوزی را با قیمت 200 دلاری هم بخرند، در حالی که این تنها مقداری از مبلغ مورد نیاز برای خرید یک کامپیوتر مک است.
ویندوز برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری انتخاب بهتری است: از آنجا که کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز تا حد زیادی قابلیت شخصی‌سازی دارند، گیمرها آنها را ترجیح می‌دهند. به این ترتیب آنها می‌توانند عملکرد کامپیوتر شخصی‌شان را بر اساس نوع نیازشان ارتقا دهند و بالاتر ببرند و به‌عنوان مثال کارت گرافیک بهتری نصب کنند یا حافظه داخلی را ارتقا دهند. کامپیوترهای مک اما در این زمینه نمی‌توانند چندان با کامپیوترهای ویندوزی رقابت کنند، مگر آنکه هزینه بسیار زیادی برای ارتقای آنها صرف شود.
کاربران کامپیوترهای مک پشتیبانی بهتری دریافت می‌کنند: وقتی کامپیوتر مک شما به مشکلی برمی‌خورد، می‌توانید با تنظیم وقت قبلی آن را به نزدیک‌ترین فروشگاه اپل برده و در آنجا از یک متخصص مشورت و کمک بگیرید. اگر مشکل کامپیوتر شما در همان یک جلسه قابل حل باشد، لازم نیست هیچ مبلغی بپردازید. مایکروسافت هم اقدام به راه‌اندازی فروشگاه‌های ویژه خودش کرده است، اما هنوز تعداد آنها بسیار کم و طبیعتا دسترسی به آنها مشکل است. بنابراین کاربران لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجبورند در صورت بروز مشکل آنها را به نمایندگی‌های شرکت‌های سازنده‌شان ببرند.
کامپیوترهای مک در برابر نرم افزارهای مخرب و ویروس‌ها ایمن‌تر هستند:شرکت امنیتی AVG معتقد است از آنجا که همچنان تعداد کامپیوترهای مک در برابر کامپیوترهای ویندوزی کمتر است، بنابراین پلت‌فرم اپل کمی ایمن‌تر است. با این حال اما در سال‌های اخیر شاهد ایجاد نرم‌افزارهای مخرب و ویروس‌های مختلفی برای کامپیوترهای مک بوده‌ایم. اپل هم بعضی از رمزگذاری‌های جدیدی را در سیستم‌عامل OS X Yosemite خودش اضافه کرده است تا ایمنی بیشتری را به کامپیوترهای مک خودش بیاورد. در نهایت از آنجا که سیستم‌عامل مک مبتنی بر Unix است، به طور پیش فرض ایمن‌تر از پلت‌فرم ویندوز است.
این دو سیستم‌عامل کاملا متفاوت به نظر می‌رسند: ویندوز 1/8 و OS X اپل کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طور پیش فرض ویندوز رابط کاربری کاشی مانند دارد که به کاربرانش این امکان را می‌دهد که در میان اخبار، عکس‌ها، دفتر تلفن یا فروشگاه ویندوز جست‌وجو کنند. کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های خودشان را با بالا و پایین کردن ماوس یا لمس صفحه ببینند. سیستم‌عامل مک اما ساختاری ساده‌تر دارد. این پلت‌فرم ظاهری اولیه و ابتدایی دارد و از یک داشبورد برای دسترسی به تمام اپلیکیشن‌ها و نوار وظیفه در بالای صفحه دسکتاپ بهره می‌برد.
کامپیوترهای ویندوزی انتخاب‌های سخت‌افزاری مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهند: تفاوت‌های زیادی میان سازندگان کامپیوترهای شخصی ویندوزی وجود دارد که انتخاب‌های مختلف و برندهای متفاوتی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. مایکروسافت سیستم‌عاملش را با ساختاری ساده طراحی کرده است تا شرکت‌های مختلفی مانند HP، Acer، Lenovo، Dell و Asus بتوانند سخت‌افزارهای متفاوتی را با آن هماهنگ کنند و بسازند. اپل اما نرم‌افزار و سخت‌افزار را خودش می‌سازد و تولید می‌کند. اگر واقعا می‌خواهید لپ‌تاپی با سخت‌افزار دلخواهتان داشته باشید، بهترین گزینه کامپیوترهای ویندوزی هستند.
بعضی کامپیوترهای ویندوزی از صفحه نمایش لمسی بهره می‌برند: کاربران از ویندوز 1/8 به بعد در بسیاری از کامپیوترهای ویندوزی امکان استفاده از نسخه ویژه صفحه نمایش لمسی را دارند. این قابلیتی است که در حال حاضر در کامپیوترهای مک وجود ندارد.
سیستم‌عامل ویندوز علاوه بر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ، روی تبلت‌ها هم اجرا می‌شود: سیستم‌عامل ویندوز 1/8 روی دستگاه‌هایی در سایزهای مختلف از کامپیوترهای All-in-One گرفته تا تبلت‌های کوچک 8 اینچی قابل اجرا است. سیستم‌عامل OS X اما تنها روی لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای دسک‌تاپ و کامپیوترهای All-in-One اپل در دسترس است.
اگر می‌خواهید سیستم‌عامل‌تان را تغییر بدهید، از میانبرهای کیبوردی استفاده کنید: استفاده از میانبرهای کیبوردی در سیستم‌عامل مک بسیار ساده‌تر از ویندوز است. بنابراین اگر می‌خواهید سیستم‌عامل خودتان را از ویندوز به مک تغییر بدهید، بهترین راه استفاده از این میانبرها است.
نتیجه‌گیری: اگر بهترین انتخاب را می‌خواهید، بهتر است بدانید که مک می‌تواند سیستم‌عامل ویندوز را هم اجرا کند. هر کامپیوتر مک دارای برنامه‌ای به نام Boot Camp است که امکان نصب ویندوز را هم به کاربرانش می‌دهد. اگر می‌خواهید هر دو این سیستم‌عامل‌ها را در اختیار داشته باشید، بهتر است فضای هارددیسک‌تان را به دو قسمت مساوی برای هر دو سیستم‌عامل تقسیم کنید.