کاربران ایرانی تعیین هویت می‏شوند

دنیای اقتصاد: روز گذشته وزیر ارتباطات طی نشست خبری درخصوص «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، اما در عین حال از طرح شناسایی هویت کاربران اینترنت خبر داد. وی همچنین در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص کیفیت نامطلوب اینترنت در کشور تاکید کرد که او هم از این کیفیت ناراضی است و وزارت ارتباطات دولت یازدهم وارث یک شبکه اینترنت با زیرساخت‏های وصله‏پینه‌ای است. اعظی در ادامه در توضیح مجموعه فعالیت‏های وزارت ارتباطات برای افزایش سلامت اداری و کاهش فساد گفت: یکی از راه‏های افزایش سلامت اداری و مبارزه با فساد توجه به زیرساخت‏های ارتباطی و گسترش خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور است. دسترسی آزاد مردم به اطلاعات از دیگر موضوعاتی است که اگر خوب اجرا شود، رانت خواری و امتیازات ویژه از بین می‌رود. خوشبختانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ به تصویب رسید و متاسفانه از سال ۸۸ به بعد برای این قانون هیچ اقدامی نشد. وی در ادامه افزود: در ابتدای کار دولت، به دستور روحانی، برای کار تهیه آیین‌نامه این قانون وزارت ارشاد مسوول شد و ماه گذشته در دولت تصویب شد و امیدواریم بتواند ارتباطی شفاف و روشن بین مردم و دولت برقرار کند.

شناسایی هویت کاربران اینترنت

واعظی یکی دیگر از فعالیت‏های وزارت ارتباطات را در این راستا تدوین برنامه‏ای برای شناسایی هویت کاربران در فضای اینترنت عنوان کرد و در توضیح این طرح گفت: کار دیگر ما این است که تمام کاربران اینترنتی هویتی مستقلی داشته باشند و این کار توسط دستگاه یا ماشینی انجام می‌شود و براین اساس افراد می‌دانند که در استفاده از ابزارهای الکترونیکی در طرف دیگر شناخته شده هستند.وی تاکید کرد که با اجرای این برنامه در آینده هیچ کاربری با هویت غیر معلوم نخواهیم داشت.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این هویت‌شناسی به معنی شکستن حریم خصوصی کاربران است یا خیر گفت: به هیچ وجه ما قصد دخالت در حریم خصوصی کاربران را نداریم؛ چرا که سرلوحه کار دولت یازدهم دفاع از حقوق شهروندی است.

واعظی در مقابل سوال برخی از خبرنگاران در خصوص توضیحات بیشتر در این خصوص و اینکه با اجرای این طرح چگونه کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند شناسایی می‏شوند پاسخی ارائه نداد و اعلام کرد که صحبت در خصوص این موضوع ربطی به این نشست خبری ندارد. واعظی درباره همت دولت برای ساماندهی بحث امضای دیجیتال که می‌تواند نقش موثری در مبارزه با فساد اداری داشته باشد، گفت: بحث‌هایی در این زمینه شده، پیشنهادهایی آمده و دولت در آینده برای بخش تجاری کشور قواعد این کار را آماده می‌کند.

راه‌هایی برای کاهش هزینه اینترنت همراه

در ادامه نشست او در واکنش به افزایش نجومی قبوض تلفن‏همراه برخی کاربران گفت: از زمانی که تعرفه تلفن همراه تصویب شد هیچ اتفاقی برای تعرفه در این ۹ ماه گذشته نیفتاده و هیچ اپراتوری حق ندارد تعرفه‌های خود را افزایش دهد.

او بالا رفتن رقم قبوض تلفن همراه برخی کاربران را به فعال بودن نسل سوم موبایل (۳G) و فعال بودن اپ‌های روی گوشی آنها ارتباط داد و گفت: انواع و اقسام برنامه‌ها روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد که بدون استفاده آگاهانه خود به خود به‌روزرسانی می‏شود و به همین دلیل رقم‌هایی برای اینترنت آنها محاسبه خواهد شد.

واعظی با بیان اینکه تا پیش از این، اینترنت به نرخ GPRS محاسبه می‌شد، افزود: از آخر این ماه نرخ اینترنت به نیم ریال می‌رسد. مردم توجه داشته باشند که اگربسته اینترنت بخرند، این رقم حتی تا یک پنجم کاهش پیدا می‌کند.

تلاش برای بهبود کیفیت اینترنت

وزیر ارتباطات در این نشست اعلام کرد که میزان دسترسی مردم به سرویس‏های اینترنتی نسبت به سال‏ گذشته دو برابر شده است. واعظی در حالی از افزایش دسترسی کاربران به سرویس اینترنت به کمک خدمات نسل سوم همراه صحبت می‏کند که کیفیت سرویس‏های اینترنتی با تغییر قابل توجهی همراه نبوده است. وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درخصوص وعده وزارت ارتباطات برای بهبود سرویس اینترنت در کشور گفت: من هم به‌عنوان یک وزیر از سرعت اینترنت راضی نیستم و اعصابم از بابت قطع و وصل شدن شبکه به هم می‏ریزد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که وزارت ارتباطات وارث یک شبکه وصله پینه‏ای بوده که از دولت گذشته به او رسیده است. وی در ادامه افزود: از زمان روی کار آمدن، سعی کردم میزان دسترسی کاربران را به اینترنت افزایش دهم و از طرفی نیز تیمی را مامور برطرف کردن مشکلات شبکه اینترنت کرده‏ام. واعظی تاکید کرد دولت با تمام توان در پی بهبود کیفیت و سرعت اینترنت است اما نمی‌توانم قول بدهم که آیا بهبود سرویس اینترنت فردا اتفاق می‏افتد یا سال دیگر.