دنیای اقتصاد- نمایشگاه CES که مخفف نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی است سال‌هاست پا را از محدوده‌های الکترونیکی فراتر گذاشته و به بزرگترین نمایش تکنولوژی جهان تبدیل شده است. نگاهی به محصولات حاضر در این نمایشگاه می‌تواند تصویری از یکسال آینده نوآوری‌های تکنولوژیک را در صنایع مختلف مرتبط با IT به ما نشان دهد و حتی می‌تواند دورنمایی دقیق‌تر را از جهت حرکت جریان تکنولوژی اطلاعات برای همه ترسیم کند. این نمایشگاه حالا دیگر به وضوح نوآوری‌های صنایع دیگر را - از جمله خودروسازی - داخل خود جمع می‌کند و به نوعی خلاصه آن چیزی است که قرار است سال آینده بر ویترین جهان تکنولوژی ببینیم.

تلویزیون‌های 4K
نمایشگاه امسال CES هنوز برخی سنت‌های گذشته خود را حفظ کرده که از‌جمله آنها تمرکز روی تلویزیون‌ است. آنچه مشخص است جایگزینی تلویزیون‌های ۴K با تلویزیون‌های فول HD است اما این لزوما به معنای این نیست که تلویزیون‌های ۴K در یک سال آینده کاملا جایگزین تلویزیون‌های نسل‌های قبلی می‌شود. این ماجرا حداقل چند سالی به طول می‌انجامد. به نوعی می‌توان گفت با کاهش قیمت تولید تلویزیون‌های ۴K قیمت نهایی آنها برای مصرف‌کنندگان هم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه از نظر کیفیت، ضخامت و دیزاین هم این تلویزیون‌ها نسبت به مدل‌های قبلی خود واقعا برتری دارند. امسال البته شاهد تلویزیون‌های ۸K هم در نمایشگاه CES بودیم که البته چیز جدیدی نبود چون نخستین مدل از تلویزیون‌های ۸K در CES ۲۰۱۲ مشاهده شده بودند.
با این حال تلویزیون‌های ۴K جدید هم بهبود بسیاری از نظر کیفیت تصویر پیدا کرده‌اند. سامسونگ به‌عنوان مثال از تکنولوژی diching OLED for Quantum Dot در این زمینه بهره گرفته که رنگ‌ها و دمای آنها را بسیار بهبود می‌دهد. ال جی هم انتظار می‌رود نخستین تلویزیون‌های OLED خود را امسال به بازار عرضه کند که احتمالا قیمت آنها خیلی ارزان‌تر از مدل‌های فعلی نخواهد بود (۳۵۰۰ دلار برای مدل ۵۵ اینچی و ۱۰ هزار دلار برای مدل ۶۵ اینچی و ۲۵ هزار دلار برای مدل ۷۷ اینچی).
احتمالا بسیاری از سازندگان تلویزیون امسال به سراغ تلویزیون‌های خمیده خواهند رفت. از سوی دیگر هوشمندسازی تلویزیون‌ها هم همچنان در دستور کار است. سونی، شارپ و فیلیپس گفته‌اند که مدل‌هایی از تلویزیون‌های اندرویدی را به بازار عرضه می‌کنند. سامسونگ اما تلویزیون ۱۰۵ اینچی خمیده و قابل انعطافی را با کیفیت SUHD عرضه کرد که بسیاری را تحت تاثیر قرار داد. سونی هم در این نمایشگاه مدلی ۵۵ اینچی از تلویزیون LCD به نمایش گذاشت که ضخامت آن حتی از ضخامت آیفون ۶ هم کمتر بود. شارپ هم یک تلویزیون 4K با ۶۶ میلیون پیکسل عرضه کرد که کیفیت تصویر آن فوق‌العاده بود. ال جی نیز تلویزیون OLED با کریستال‌های سواروسکی را نمایش داد.

خودروها در CES
خودروسازها روز به روز به CES و اساسا به تکنولوژی اطلاعات علاقه‌مندتر می‌شوند و امسال در هر گوشه نمایشگاه می‌شد خودروهای مختلفی را دید. اتصال به تلفن هوشمند یا سیستم‌عامل‌های مختلف و همچنین بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته برای رانندگی و تمرکز روی خودروهای بدون راننده از جمله رویکردهای خودروسازان در این دوره از نمایشگاه بود.
مرسدس بنز در این زمینه یک خودرو مفهومی معرفی کرد که گفته می‌شود احتمالا شبیه آن چیزی است که قرار است در سال ۲۰۳۰ شاهد آن باشیم. این مدل یک خودرو بدون راننده است که داخل کابین آن انواع و اقسام تکنولوژی‌های الکترونیکی دیده می‌شود؛ ضمن اینکه با تکیه بر انرژی‌های پاک یکی از سالم‌ترین مدل‌های خودرویی است که تاکنون طراحی شده است. اتصال به اندروید یا آی‌فون هم از مشخصه‌های خودروهای معرفی شده در نمایشگاه امسال بود. هیوندای خودرویی را در این زمینه به نمایش گذاشت که از این‌گونه بود. فولکس واگن با گلف R و BMW با خودرویی مجهز به Gesture controlled iDrive system آخرین نوآوری‌های خود را در این زمینه به نمایش گذاشتند. به جز اینها خودروهای الکتریکی زیادی هم به نمایش در آمد، خودروهایی که ضعف باتری در آنها بسیار بهبود پیدا کرده بود و نسبت به مدل‌های فعلی شتاب و سرعت بیشتری پیدا کرده بودند.

تکنولوژی‌های دیگر
نمایشگاه CES اما مرکز توجه بسیاری از شرکت‌ها برای تولید محصولاتی با قابلیت اتصال به تلفن‌های هوشمند هم هست. یکی از جذاب‌ترین آنها کفپوشی بود که با اتصال از یک تلفن هوشمند قادر به گرم کردن پاها است. واکمن گران‌قیمت سونی هم از جمله محصولات جذاب نمایشگاه امسال بود. سونی را با واکمن‌هایش در سه دهه اخیر خوب به یاد می‌آوریم. این شرکت اما امسال و در نمایشگاه CES سرانجام از یک واکمن جدید با عنوان Zx2 رونمایی کرده که به گفته خود سونی از تکنولوژی‌های جدیدی برای افزایش کیفیت پخش موسیقی در آن استفاده شده است.
دیزاین ساده و نوع جنس این پخش‌کننده موسیقی توجه بسیاری را در نمایشگاه لاس‌وگاس به خود جلب کرده به خصوص جنس پشت مات آن یا نوع دیزاین کروی که دکمه‌ها هم روی آن قرار گرفته است. البته همین جنس بدنه آن را نسبت به آنچه تصور می‌شود سنگین‌تر کرده است. دوربین جدید کداک هم که درواقع یک گوشی است از جمله محصولات مورد توجه روزهای نخست بود.موبایل کداک یک دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و یک دوربین جلویی ۵ مگاپیکسلی دارد. با این حال یک ارزیابی اولیه در نمایشگاه CES نشان می‌دهد که نسبت به عکس‌های موبایلی چون آی‌فون بسیار کمرنگ‌تر است.
به گفته شرکت سازنده، این دوربین برای کسانی مناسب است که می‌خواهند یک دوربین موبایلی خوب داشته باشند، اما در عین حال نمی‌خواهند به اندازه یک پرچمدار هزینه پرداخت کنند. این موبایل هم‌اکنون مجهز به اندروید کیت‌کت ۴/۴ است اما قرار است همین امسال به سیستم عامل لولیپوپ ارتقا پیدا کند.
این موبایل بسیار سبک و قیمت آن ۲۴۹ دلار است و قرار است تا چند ماه آینده به بازار عرضه شود.
شرکت تولید‌کننده لباس‌های بیومتریک Hexoskin سری جدیدی از لباس‌های هوشمند خود را برای کودکان و نوجوانان در CES 2015 معرفی کرد. این لباس به والدین این امکان را می‌دهد که از طریق یک اپلیکیشن iOS اطلاعات به لحظه از وضعیت بدنی فرزندانشان را در اختیار داشته باشند.
این لباس‌ها دارای یک سنسور داخلی سبک هستند که در داخل لباسی قرار می‌گیرند که خاصیت ضد آب داشته و قادر به دریافت و تحلیل گرما و اندازه‌گیری رطوبت بدن هستند. این سنسورها همچنین می‌توانند اطلاعاتی مثل ضربان قلب، تعداد قدم‌های برداشته شده و میزان خواب و مقدار سوزاندن کالری را محاسبه کنند.
اما حتی نمایشگاهی چون CES هم از محصولات تقلبی و مشابه خالی نبود. در حالی که حدود دو ماه تاعرضه ساعت اپل یا اپل واچ باقی مانده اما حداقل یک شرکت چینی هم‌اکنون توانسته این ساعت را به بازار عرضه کند! یک شرکت چینی در نمایشگاه CES نمونه‌هایی از ساعت تقلبی و مشابه اپل را به قیمت ۲۷ دلار در معرض فروش قرار داده است.
این ساعت توسط شرکت شنزن ساخته شده و «‌ساعت هوشمند» نام دارد و حداقل در نگاه اول بسیار شبیه اپل واچ است. این ساعت تقلبی همچنین مجهز به هشدار‌دهنده، کرونومتر و سیستم ضد سرقت است که البته همان سیستمی است که با بلوتوث کار می‌کند و در صورت خارج شدن از محوطه تحت پوشش بلوتوث موبایل صداهای هشدار آمیز می‌دهد. سازندگان آن معتقدند باتری این ساعت ۱۸۰ ساعت دوام دارد که البته کسی فعلا آن را تست نکرده است.
در نمایشگاه امسال محصولات کوچکی را هم می‌شد یافت که پدیده اینترنت اشیا را برای ما بیشتر از همیشه واضح می‌کردند. به‌عنوان مثال یک شرکت با طراحی یک باتری هوشمند توانسته بود که سیستم‌های هشدار حریق را به موبایل هوشمند متصل کند. این دستگاه یک سیستم باتری ۹ ولتی است که به سیستم هشدار فعلی خانگی شما متصل شده و پیغام‌های هشدار را به آی‌فون شما ارسال می‌کند. طبیعتا قیمت این دستگاه از قیمت یک باتری استاندارد بالاتر است و به ۴۰ دلار می‌رسد. با توجه به اینکه این سیستم فقط در مواقع خطر فعال می‌شود و این موارد هم احتمالا بسیار کم هستند این باتری‌ها تا ۵ سال دوام می‌آورند و پس از آن نیز با ۱۰ دلار
تعویض می‌شوند.