دنیای اقتصاد : اپل در روزی که برای اعلام جزئیات بیشتری از ساعت هوشمند خود دوباره روی صحنه حاضر شده بود، یک کامپیوتر تحول یافته دیگر را به همگان معرفی کرد. این لپ تاپ جدید MacBookAir از نظر طراحی و امکانات یک تحول جدید محصولی برای این شرکت و صنعت کامپیوتر به حساب می‌آید. مدیران این غول تکنولوژی در ساعات پایانی روز دوشنبه به شیوه مرسوم و کاملا شناخته شده خود یک به یک روی صحنه آمدند و بالاخره به همگان گفتند که زمان آغاز فروش ساعت هوشمند پرسروصدای این شرکت را ۲۴ آوریل (‌۴ اردیبهشت ۱۳۹۴‌) تعیین کرده‌اند. در کنار این موضوع مدیران اپل جزئیات قیمتی بیشتری از ساعت اپل و مدل‌های مختلف آن ارائه کردند و همچنین امکانات جدید این ساعت را به همگان نشان دادند.

اما این رویداد قطعا کامل نبود اگر کامپیوتر جدید مک‌بوک‌ایر اپل در آن معرفی نمی‌شد. کامپیوتر تحول یافته‌ای که معرفی آن با تحسین‌های سایت‌ها و تحلیلگران تکنولوژی روبه‌رو شد. حالا اپل درست در زمانی که فصل موفقی از فروش را به خاطر عرضه آی‌فون ۶ پشت سر می‌گذارد، آماده می‌شود تا کمتر از یک ماه دیگر دو محصول پر قابلیت در دو عرصه دیگر محصولی را هم عرضه کند. ساعت اپل، زمان عرضه وجزئیات بیشتر طراحی در محصولات اپل تاکنون نقش کلیدی و اساسی را بازی کرده و بسیاری محصولات این شرکت را ترکیبی از طراحی و امکانات می‌دانند. اما بی‌شک مک‌بوک‌ایر جدید را باید اوج طراحی در یک محصول دانست. مهم‌ترین تاثیر طراحی در این لپ‌تاپ باریک‌ترشدن و سبک‌تر شدن آن است. در حالی که مک‌بوک‌ایر نسل قبل در دو نسخه ۱۱ و ۱۳ اینچی عرضه کرده بود اپل مک‌بوک‌ایر جدید را فقط در یک نسخه ۱۲ اینچی عرضه کرده است. این لپ‌تاپ فقط ۱۳/ ۱ میلی‌متر قطر و ۹۰۷ گرم وزن دارد و از این جهت سبک‌ترین کامپیوتر اپل است. تغییر دیگر در رنگ‌های مختلف این کامپیوتر است که اپل آن را در سه نسخه نقره‌ای، خاکستری و طلایی تولید کرده است. همچنان که انتظار می‌رفت اپل در این نسخه از مک‌بوک‌ایر صفحه نمایش رتینا تعبیه کرده؛ ولی در عین حال دایره تغییرات را به تکنولوژی کیبورد و اندازه آن هم تعمیم داده است. اپل می‌گوید با توجه به کوچک‌ترشدن اندازه دستگاه، تک تک جزئیات کیبورد را در این لپ‌تاپ دوباره مهندسی کرده است و به همین دلیل مکانیسم‌های کیبورد هم دچار تغییر شده‌اند. یکی از آنها Butterfly mechanism است.اپل می‌گوید در مکانیسم کیبوردهای فعلی بی‌ثباتی کلیدها در اطراف باعث خطاهای زیادی در هنگام لمس اطراف کیبورد می‌شد؛ اما حالا با این مکانیسم جدید ثبات قابل توجهی در هر کلید به وجود آمده است. به جز این اپل اندازه هر کلید را هم تا حدود ۱۷ درصد افزایش داده است. به جز این، استفاده از LED در زیر هر کیبورد به جای یک LED سراسری هم نوآوری دیگری است که باعث کاهش مصرف انرژی هم می‌‌شود. صفحه نمایش ۳ میلیون پیکسلی مک‌بوک‌ایر جدید این محصول را به استانداردهای کیفی تصویری بالا نزدیک می‌کند. نکته این است که این صفحه نمایش بسیار با کیفیت نازکی به اندازه ۰/ ۸۸ میلیمتر دارد که به نازکی کاغذ است. اپل به غیر از این تکنولوژی پد لمسی مشهورش را هم ارتقا داده و از تکنولوژی Force Touch در آن بهره گرفته است که اجازه می‌دهد با میزان فشار بیشتر یا کمتر روی پد لمسی، عملکردهای مختلفی را شاهد باشیم.اپل در این دستگاه از پردازنده جدید Core M Browdwell استفاده کرده که بر اساس پردازش ۱۴ نانومتری کار می‌کند. این تکنولوژی جدید باعث قدرت بیشتر پردازش و سرعت و درعین حال کاهش مصرف انرژی می‌‌شود. نکته مهم اینکه این که پردازنده‌های جدید باعث حذف فن از دستگاه شده و به این ترتیب این دستگاه با حذف فن عملا کاملا بی‌صدا شده است. به همه این موارد باید طراحی خاص باتری آن را هم افزود؛ چیزی که اپل روی آن بسیار تاکید کرده است. ۹ ساعت عمر باتری این دستگاه و ۱۰ ساعت برای دیدن فیلم به‌طور مداوم چیزی است که اپل اعلام کرده است. اپل در این دستگاه پورت‌های USB و SD را هم حذف کرده و به جای آن از یک پورت USB Type C هم برای اتصال به برق و هم اتصال به دیگر دستگاه‌ها بهره گرفته است. اپل مک‌بوک ایر جدیدش را با رم ۸ گیگابایتی و در دو مدل ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌کند و قیمت آن را ۱۲۹۹ و ۱۵۹۹ دلار تعیین کرده است. فروش مک‌بوک‌ایر از یک ماه دیگر آغاز می‌‌شود.

ساعت هوشمند یک ماه دیگر در بازار

اپل در دومین جلسه رونمایی از ساعت هوشمند پرسروصدای خود قیمت‌ها و زمان عرضه آن را اعلام کرد. به گفته اپل این ساعت هوشمند از ۲۴ آوریل (‌۴ اردیبهشت) به فروش می‌رسد. اپل این ساعت را در مدل‌ها و با بندهای مختلفی عرضه کرده که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. مدل اسپورت این ساعت پایین‌ترین قیمت را دارد و مدل ۳۸ میلیمتری آن ۳۴۹ دلار ومدل ۴۲ میلیمتری آن نیز ۳۹۹ دلار قیمت دارد. ساعت‌های مدل استنلس استیل برای مدل ۳۸ میلیمتری ۵۴۹ دلار و مدل ۴۲ میلیمتری ۵۹۹ دلار قیمت خورده است. البته بر‌اساس نوع بند ساعت قیمت این مدل از ۱۰۴۹ تا ۱۰۹۹ دلار متغیر است. همچنین ساعت اپل نسخه طلای ۱۸ عیار با قیمت ۱۰ هزاردلار و در معدودی از فروشگاه‌های اپل به فروش می‌رسد. بندهای ساعت اپل هم خود به یک موضوع جداگانه در این ساعت تبدیل شده به‌طوری که هر کدام از این بندها قیمت‌های متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال قیمت بند اسپورت آن از همه ارزان‌تر و ۴۹ دلار است در حالی که بند چرمی ۱۴۹ دلار و بند Link Bracelet آن ۴۴۹ دلار به تنهایی قیمت دارد.

این موضوع نشان می‌دهد که بندهای ساعت اپل و ست کردن آنها با ساعت اصلی هم خود داستان متفاوتی دارد. اپل البته در کنار اعلام زمان رسمی و جزئیات ساعت اپل از چند اپلیکیشن رسمی آن هم رونمایی کرد. یکی از مهم‌ترین‌ این اپلیکیشن‌ها اینستاگرام است، توییتر، Uber (‌اپلیکیشن تاکسی‌یاب)، Wechat، وی هتل و آلارم دات کام هم از دیگر اپلیکیشن‌های موجود در این ساعت است. پیش‌فروش ساعت اپل از ۱۰ آوریل (‌۲۱ فروردین ۹۴‌) در کشورهای آمریکا، انگلیس، چین، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن وهنگ کنگ آغاز می‌‌شود. در عین حال عرضه آن از ۴ اردیبهشت انجام می‌‌شود. ساعت اپل همچنین در برخی فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها نیز به فروش می‌رسد.

رونمایی از مک‌بوک‌ایر جدید و قیمت ساعت هوشمند