دنیای اقتصاد: کنسرسیوم فراگیر ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی و ارتباطات باند وسیع کشور که از ۱۴۰ شرکت فعال اینترنتی تشکیل شده، در همایشی به تشریح و چگونگی شکل‌گیری این کنسرسیوم پرداختند. در ابتدای این همایش عامری، عضو هیات موسس کنسرسیوم ایران اف‌سی‌پی با بیان اینکه کنسرسیوم ایران اف‌سی حرکتی است خودجوش و بی‌سابقه گفت: مشارکت‌کنندگان کنسرسیوم ایران اف‌سی‌پی بر این اعتقادند، بهره‌مندی از ظرفیت‌های پروانه‌های بالادستی حوزه خدمات ارتباطی حتی در قالب تاسیس یک شرکت تجمیعی، حق تمامی شرکت‌هایی است که سال‌ها در این حوزه و با رعایت ضوابط سازمان رگولاتوری فعالیت کرده‌اند؛ ولی در مقطع حاضر به دلیل تغییر رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در صدور پروانه‌های جدید در مقیاس کشوری، قادر به اخذ پروانه‌های بالادستی از جمله FCP به تنهایی نیستند.

وی افزود: از آغاز این تلاش ارزشمند تاکنون بالغ بر ۱۳۹ شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و مخابراتی در ۳۱ استان کشور، از این کنسرسیوم اعلام حمایت یا به آن ملحق شده‌اند. در ادامه این همایش نیک سار یکی دیگر از اعضای کنسرسیوم ایران اف‌سی‌پی درخصوص تغییر نگرش سازمان تنظیم مقررات نسبت به شرکت‌های پایین دستی صحبت کرد و گفت: شرایط برای شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که اگر تا به حال رسیدن به ظرفیت‌هایی مانند دسترسی به تکنولوژی روز و استفاده از ظرفیت زیرساخت کشوری برایشان یا مسدود بود یا دشوار، حالا در قالب یک کنسرسیوم می‌توانند به این امکانات دسترسی داشته باشند . وی ادامه داد: حرکت‌هایی در قالب انجمن شرکت‌های اینترنتی و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت پذیرفت، اما لازمه ایجاد یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های فعال در این حوزه بیش از پیش نیاز بود.

در ادامه این همایش، صادق عباسی، معاونت سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت خود را از ایجاد چنین کنسرسیوم‌هایی اعلام می‌دارد، گفت: سازمان تنظیم مقررات و رگولاتوری به این نتیجه رسیده است که فضای موبایل و فیکس در آینده همگرا خواهد بود و وابستگی تکنولوژی به پروانه‌های کاری را باید حذف کرد.