دنیای اقتصاد: ‌وزارت ارتباطات دولت یازدهم از زمان روی کار آمدنش اعلام کرد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از محدودیت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی به کار خواهد بست. اما به نظر می‌رسد پس از اختلال شدید وایبر و برخی دیگر از پیام‌رسانان موبایلی حالا نوبت به تلگرام رسیده است. به گفته کاربران این اختلالات به حدی است که عملا استفاده از این سرویس‌ها را با توقف مواجه کرده است.

در همین زمینه دوشنبه شب مسوولان شبکه تلگرام در توییتر رسمی خود اعلام کردند که اپراتورهای محلی در ایران محدودیت‌هایی را علیه تلگرام اعمال کرده‌اند و شبکه تلگرام تلاش می‌کند تا دلایل آن را پیدا کند.

با این توضیح می‌توان فهمید مدیران تلگرام متوجه مشکل کاربران ایرانی شده‌اند و با پاسخی غیرمستقیم توپ را به زمین ایران انداخته‌اند. روز گذشته وزیر ارتباطات در صفحه رسمی خود درشبکه اجتماعی کلوپ اعلام کرد این شبکه فیلتر نخواهد شد. وی در این مطلب گفته است:‌ «متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره محدودیت یا فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام توسط وزارت ارتباطات منعکس شده است. این مطالب صرفا شایعه بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد. بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی نداریم و درباره کاربرد این شبکه‌ها در زندگی روزمره واقفیم و طی این مدت همواره پیگیر تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز بوده‌ایم. در ضمن از کاربران عزیز تقاضا دارم تا حصول اطمینان نسبت به یک خبر، از انتشار و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی خودداری کنند تا اینگونه شایعات کمتر فضای نشر در جامعه داشته باشند.» همچنین در راستای این اظهار نظر‌ها هم محمد‌علی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرده است که اگر تلگرام کند شده یعنی کارگروه دستور به فیلترینگ نداده است. او تاکید کرده است کندی یا اختلال در سرویس‌ها، ارتباطی با کارگروه تعیین مصادیق ندارد. اسفنانی تاکید کرده وظیفه و مسوولیت کارگروه، شناسایی محتوای دارای اشکال و تشخیص درباره مجرمانه یا غیرمجرمانه بودن محتوا است، بنابراین از لحاظ قانونی در وظایف کارگروه نیست که دستور به اختلال یا ایجاد کندی در سرویسی دهد.