انتقاد وزیر ارتباطات دولت نهم از وضعیت پهنای باند

ایسنا: وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری تجربه‌ای ناموفق از دوره مسوولیتش در این وزارتخانه گفت: در اواسط دوره مسوولیتم متوجه شدم اعلام برخی آمارها مثل افزایش پهنای باند کشور دردی از کاربران اینترنت دوا نمی‌کند چون هیچ تاثیری در سرعت خدمات دریافتی کاربر نهایی ندارد.

وقتی سرعت اینترنت کاربر نهایی قبل و بعد از اعلام این جنس اخبار تغییری نمی‌کند، خبر افزایش غیر از نارضایتی حاصل دیگری نخواهد داشت.

چه خوب است مدیران بدانند مشکل مردم با دادن آمار و افتتاح‌ها قابل حل نیست باید فکری اساسی برای رفع مشکلات کاربر نهایی کرد. محمد سلیمانی، که حالا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است با انتقاد از درگیری اخیر بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات گفت:

نگران درگیری وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات هستم. نفس درگیری این دو دستگاه مسوول، خطرناک است. در رسانه‌ها علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کنند، گروکشی می‌کنند و لجبازی می‌کنند. این اتفاقات موجب توقف توسعه و منفی شدن شیب توسعه مخابرات شده است.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش ۱۵ درصدی تعرفه تلفن ثابت را پیشنهادی معقول دانست و افزود: به دلیل خصوصی بودن شرکت مخابرات باید اجازه افزایش حداقل ۱۵ درصدی تعرفه‌ها داده شود اما وزارتخانه با لجبازی‌های غیرمنطقی اجازه نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران با اشاره به وضعیت فروش ADSL در شرکت مخابرات ایران و نارضایتی کاربران اینترنت، گفت: سازمان تنظیم مقررات واگذاری ADSL توسط مخابرات را منع کرده است چرا که معتقد است این خدمات باید توسط PAPها ارائه شود اما حدودا ۱۰ شرکتPAP که مجوز فعالیت دارند از نظر سرمایه مالی ضعیف هستند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده نسبت به شرکت مخابرات ایران ضعف عملکردی و مدیریتی مسوولان این شرکت را مزید بر علت دانست و افزود: بخشی از دلایل کاهش شدید کیفیت خدمات اینترنتی سرمایه‌گذاری نکردن شرکت مخابرات در بخش ADSL است.

به باور وی بیش از ۳۰ هزار نفر پرسنل شرکت مخابرات ایران از یک سو و زیان‌ده بودن تلفن ثابت از سوی دیگر و همچنین هزاران نفر کارگزار مخابراتی رمق سرمایه‌گذاری در این بخش را به شدت کاهش داده است.وی تاکید کرد که البته به نظر می‌رسد مدیران شرکت مخابرات حوصله ریسک و سر و کله زدن با افراد را ندارند و ساده‌ترین راه را انتخاب کرده‌اند و فقط بلدند پاداش‌های کلان به مدیران خود بدهند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به موانع ایجاد شده در حوزه فیلترینگ، گفت: فیلترینگ باید از کانال امنیتی و سیاسی خارج و در کانال فنی و کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

اگر برای خوشامد مردم وعده فیلتر نکردن داده شود یا به بهانه مسائل امنیتی بر طبل فیلترینگ کوبیده شود، راه به جایی نمی‌برد. چاره اساسی حل مشکل فیلترینگ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است. سلیمانی دلایل عدم پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات، را نیز به عدم اعتقاد بخشی از مدیران حاضر در وزارت ارتباطات به این پروژه ارتباط داد.

نماینده مردم تهران تداوم برخوردهای سیاسی با فیلترینگ اینترنت را به ضرر کشور دانست و افزود: هر مسوولی که بگوید فیلترینگ نیاز نیست، دروغ گفته است و کار سیاسی می‌کند.