آی‌تی ایران: اظهارات تند دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علیه سیستم‌های مهاجرتی این کشور واکنش مارک زوکربرگ و گروهی از بزرگان صنعت تکنولوژی را به همراه داشته است.

زوکربرگ که به همراه بیل‌گیتس و ماریسون مایر و گروهی دیگر از مدیران شرکت‌های تکنولوژی گروه FWD.us را راه‌اندازی کرده‌اند در بیانیه‌ای نسبت به طرح دونالد ترامپ درباره اخراج گسترده مهاجران غیر قانونی واکنش تندی نشان داده‌اند. در این بیانیه به نام ترامپ اشاره نشده اما به ایده اخراج گسترده مهاجران انتقاد شده که اشاره به برنامه ریاست‌جمهوری نامزد جنجالی انتخابات آمریکا است. دونالد ترامپ پیش‌تر سناتور مارک روبیو را به طعنه سناتور فیس‌بوک خوانده بود که به نوعی اجراکننده سیاست‌های مد نظر زوکربرگ در سنا است.

در بیانیه FWD.us آمده است: اخراج ۵/ ۱۱ میلیون نفر از مهاجران به آمریکا هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار به مالیات‌دهندگان آمریکایی تحمیل می‌کند و حداقل ۲۰ سال به طول می‌انجامد. در عین حال اخراج گسترده باعث کاهش تولید ناخالص داخلی حدود ۵ درصد و معادل ۷/ ۱ تریلیون دلار می‌شود. در عین حال بسیاری از صنایع مانند کشاورزی، ساخت‌وساز و درمان از این موضوع آسیب جدی خواهند دید.

FWD.us همچنین در این بیانیه محدود کردن برنامه‌هایی چون اعطای ویزای H-۱B که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد کارگران خارجی را استخدام کنند سیاست کاملا اشتباهی خواندند. ترامپ خواستار افزایش هزینه استخدام شرکت‌ها برای جذب نیروی کار از طریق این نوع ویزا شده تا این شرکت‌ها مجبور به استخدام نیروی کار آمریکایی شوند.