کیلومترها فیبرنوری در ایران بلااستفاده مانده است

خبرگـــزاری فـارس: مدیرعامل اپراتور فیبر نوری ایرانیان‌نت اعلام کرد به‌رغم فیبرکشی‌های متعدد در ایران، به دلیل عدم یکپارچگی، این آمار در انجمن فیبر دنیا صفر درج شده است.

محسن باقری چناری با اشاره به اینکه تمامی زیرساخت‌های اصلی ارتباطات در دنیا تحت نظر حاکمیت است، گفت: زیرساخت یک بخش اصلی، هزینه‌بر و غیرقابل واگذاری است که لایه اول ایجاد شهرهای هوشمند را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل ایرانیان‌نت با اشاره به بخشی از فیبرهای موجود در استان تهران، افزود: شرکت مخابرات استان تهران در حال حاضر دارای هزاران کیلومتر فیبر نوری است؛ شهرداری تهران دارای ۱۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری است و شرکت توانیر هم فقط ۱۸۵ کیلومتر فیبر نوری در بزرگراه‌های تهران دارد که تنها از بخشی از این ظرفیت استفاده می‌کند و باقی آن بلااستفاده است و این در حالی است که هزینه تمامی این حفاری‌ها و فیبرکشی‌ها از محل دارایی‌های کشور تامین شده است.

وی تصریح کرد: با وجود این میزان فیبر در ایران که از بسیاری از کشورهای رقیب فیبر بیشتری داریم، اما در آمارهای جهانی این رقم ثبت نشده است.

باقری توضیح داد: ۴ انجمن فیبر در دنیا وجود دارد که شامل کانسیل آمریکا، کانسیل اروپا، کانسیل آسیا و کانسیل منا (حوزه خاورمیانه) است؛ ایران عضو ۲ کانسیل منا و آسیا است و در کانسیل منا و آسیا مقدار فیبر ایران صفر درج شده است.

مدیرعامل ایرانیان‌نت خاطر نشان کرد: در تلاش‌ هستیم هر جا که فیبر نوری در کشور وجود دارد آنها را منسجم کنیم و بیشترین استفاده را ببریم و هر جا که فیبر کشی وجود ندارد، ایرانیان نت فیبرکشی کند.

وی تاکید کرد: اگرچه این اتفاق تاکنون نیفتاده است، اما گاهی اجبار فناوری، برخی تصمیم‌ها را گریزناپذیر می‌کند.