ایسنا: یکی از معایب بالگردهای فعلی نیاز به باند فرود مسطح برای فرود ایمن و بدون مشکل است؛ اکنون محققان موسسه تکنولوژی‏های برتر جورجیا به سفارش آژانس تحقیقاتی دفاعی دارپا، موفق به ساخت پای روباتیک برای بالگردها برای فرود در شرایط غیر متعارف یا سطوح شیب‏دار شدند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان دارپا، سیستم فرود روباتیک بالگرد را قادر می‏سازد تا مانند یک حشره غول‏پیکر در سطوح مختلف و با حفظ پایداری کامل به زمین بنشیند و همچنین در شرایط فرود به جابه‏جایی بالگرد در محل فرود کمک می‏کند. دکتر بوگای، مدیر برنامه‏ریزی سازمان دارپا اظهار کرد: برای آزمایش سیستم روباتیک فرود بالگرد، نمونه کوچک‌تر روی بالگرد کنترل از راه دور نصب شد.

وی افزود: در شرایط آزمایشی مشخص شد که پاهای روباتیک ساخته شده، به‌طور شگفت‏انگیزی هنگام فرود روی زمین‏های مختلف کارآیی دارند و این در حالی است که بالگردهای معمولی برای فرود باید از یک باند مسطح و بدون حرکت استفاده کنند. محققان سازمان دارپا در مورد جزئیات فنی پاهای روباتیک بالگرد اظهار کردند: روی هریک از پاهای روباتیک حسگر فشار، حسگر تماس و زاویه‏سنج نصب شده است که با پردازش اطلاعات دریافتی در رایانه موجود، حفظ وضعیت بالگرد در شرایط فرود در شیب ممکن می‏شود. محققان دارپا معتقدند که کارآیی سیستم جدید فرود بالگرد تاحدی تکامل یافته است که این امر می‏تواند وضعیت پایدار بالگرد را حتی در هنگام فرود روی اسکله متحرک یا کشتی حفظ کند.