حضور آلفابت چه تاثیری بر وضعیت مالی و ارزش سهام گوگل خواهد داشت؟

آی‌تی‌ایران: هیچ تغییری در عملکردهای روزانه ایجاد نخواهد شد و تنها یک حرکت قانونی برای ثبت یک ساختار رسمی انجام شده است.

در پست منتشر شده در قسمت مرتبط با امور سرمایه‏گذاری، شرکت گوگل رسما اعلام کرد قرارداد ساختاری با آلفابت نهایی شده و از این به بعد سهام این شرکت نیز از گوگل به آلفابت انتقال پیدا خواهد کرد. اما پیش از هرچیز باید توجه کرد که انتقال و خرید و فروش سهام گوگل همچنان با نماد GOOG یا GOOGL انجام خواهد شد و تنها نام شرکت استفاده شده روی سهام تغییر خواهد کرد (سهامِ عمومی کلاس A و سهامِ عمومی کلاس C آلفابت، گزینه‏های موجود خواهند بود). لازم به ذکر است که حتی هیات‌مدیره شرکت Alphabet نیز همان اعضای هیات‌مدیره گوگل خواهند بود. طبیعتا سهامداران نیز همچنان همان‏ها باقی خواهند ماند.

سخنگوی گوگل در این خصوص می‏گوید: «هیچ تغییری در عملکردهای روزانه ایجاد نخواهد نشد و تنها یک حرکت قانونی برای ثبت یک ساختار رسمی انجام شده است.» به عبارت دیگر این روند تغییرات زیادی در خصوص پایه‏های ساختاری شرکت گوگل و حتی عملکردهای شرکت آلفابت ایجاد نخواهد کرد، اما تغییرات واضح‏تر را مطمئنا می‏توان در انتشار نتایج مالی در سه‏ماهه چهارم سال جاری میلادی نظاره‏گر بود که در واقع نتایج به‌دست آمده در قالب دو بخش مجزا یعنی شرکت گوگلِ ساندار پیچای و آلفابتِ لری پیج خواهد بود.

قسمت دوم شامل نتایج مالی Calico (شرکت تحقیقاتی حوزه بیوتکنولوژی)، Nest (تولیدکننده محصولات مرتبط با هوشمندسازی منازل)، Fiber (سرویس‏های اینترنت سریع)، Ventures (شرکت حاضر در حوزه سرمایه‏گذاری‏های اولیه) و Capital (شرکت حاضر در سرمایه‏گذاری‏های رشدیافته) خواهد بود. با این مقدمه قصد داریم نگاهی به اثر این انتقال ایجادشده، در سرمایه‏گذاری‏های انجام شده از سوی سرمایه‏گذاران و البته ادامه روند حضور گوگل در بازار داشته باشیم، اما پیش از هر چیز باید نگاهی دقیق‏تر به شرکت آلفابت داشته باشیم.

آلفابت یک مفهوم یا یک شرکت مادر؟

Alphabetدر واقع یک شرکت هلدینگ یا مادر است که گوگل و دیگر شرکت‌های پیرامون آن را در قالبی یکپارچه کنار هم قرار می‏دهد. آلفابت قرار نیست به‏طور مستقیم خرید و فروشی را انجام دهد اما پایگاهی خواهد بود برای ادامه حیات سرویس‏های جست‌وجوگر گوگل و البته ده‏ها شرکت زیرمجموعه دیگر که در واقع زیر چتر گوگل قرار گرفته‏اند. در واقع تغییرات انجام شده در قالب مفهومی به نام آلفابت به گوگل کمک خواهند کرد تا مدیریتی بهتر بر شرکت‌ها و فعالیت‏های مختلف داشته باشد.

تاثیر بر بازار سهام

همان‌گونه که گفته شد کلیه سهام گوگل به آلفابت منتقل شده، اما خرید و فروش و واگذاری سهام در Nasdaq همچنان تحت نمادهای پیشین انجام می‏پذیرد. در صورتی که شما یکی از سهامداران خوشبخت گوگل هستید جای هیچ نگرانی از بابت این تغییر ساختار وجود ندارد. بنابر گزارش‏های منتشر شده سهام آلفابت نیز تحت همان طراحی‏ها، حقوق، شرایط و محدودیت‏هایی که سهامداران گوگل از آن بهره می‏بردند ارائه خواهد شد.

شاید پراکندگی فعالیت‏های گوگل در شاخه‏های مختلف باعث شده بود سهامداران دقیقا ندانند این شرکت در چه شاخه‏ای فعالیت می‏کند، اما در اولین تغییر انجام شده در بازار، پس از انتشار خبر توافق یادشده، سهام آلفابت در کلاس A با نماد GOOGL شاهد ۱۰/ ۴ درصد رشد و سهام کلاس C نیز شاهد ۲۷/ ۴ درصد رشد بود. در واقع این مطلب نشان‏دهنده آن است که سرمایه‏گذاران این حرکت را تحسین کرده و امید دارند تا تغییرات انجام شده روندی مثبت ایجاد کند.

خطرات احتمالی بازار!

با قرارگرفتن تحت پوشش یک شرکت مادر، باید پذیرفت که گوگل ایده‏هایی در خصوص توسعه فعالیت‏های جدید یا متفرقه در سر دارد. همانند دیگر شرکت‌های حاضر در حوزه تکنولوژی مانند فیس‌بوک و آمازون، شرکت گوگل نیز در حال حاضر پروژه‏های مختلف و متفرقه زیادی از خودروهای بدون راننده تا فعالیت‏های بیوتکنولوژیک در دست اقدام دارد که مطمئنا با این جابه‌جایی، به رشد و توسعه آنها فکر خواهد کرد. نتیجتا عملکرد مطلوب و مثبت این فعالیت‏ها می‏تواند ارزش سهام آلفابت را بیش از پیش افزایش دهد و البته عدم موفقیت نیز نتیجه‏ای جز کاهش ارزش سهام نخواهد داشت.