ایرنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن مثبت خواندن دیدار خود با وزیر ارتباطات و رسانه‌های روسیه، گفت: از این پس همکاری‌های نزدیک تری با روسیه در زمینه اینترنت و پرتاب ماهواره ملی خواهیم داشت.

محمود واعظی روز یکشنبه در حاشیه دیدار با نیکلای نیکیفورف، وزیر ارتباطات و رسانه‌های روسیه در محل وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی اینترنت که به‌زودی در مقر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، افزود: در این جلسه ایران و روسیه توافق کردند نسبت به شکستن انحصار آمریکا در زمینه اینترنت مناسبات خود را گسترش دهند. وی با بیان اینکه همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه به‌زودی افزایش خواهد یافت، تصریح کرد:

در اولین گام دو کشور رادارهای خود را به روی یکدیگر باز خواهند کرد. واعظی گفت: در بحث ترانزیت دیتا از طریق کنسرسیوم آیپک، ایران و روسیه همکاری‌های دوجانبه خود را افزایش خواهند داد. وزیر ارتباطات با تاکید بر افزایش سطح همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور، تاکید کرد: در این روابط هر دو کشور محصولات تولیدی خود را در بازارهای سوم عرضه خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه افزایش سطح امنیت تبادل اطلاعات و شبکه برای ایران و روسیه بسیار مهم است، افزود: مقرر شد از تجربیات طرفین برای بالا بردن سطح امنیت شبکه و اطلاعات میان دو کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

واعظی با اشاره به فعالیت‌های خوب شرکت‌های روسی در زمینه شبکه‌های اجتماعی، گفت: مقرر شد از تجربیات این شرکت‌ها در ایران نهایت استفاده را ببریم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه روسیه یک موتور جست‌وجوی قوی به نام «یاندکس» در اختیار دارد، گفت: توافق کردیم این موتور جست و جو در ایران دفتری داشته باشد تا بتواند خدمات خود را بهتر در اختیار ایرانیان قرار دهد.