اگر پست الکترونیکی دریافتی از طریق یک شبکه اینترنتی رمزگذاری نشده ارسال شده باشد، سرویس جی‌میل به زودی این مساله را به شما اطلاع می‏دهد. به گزارش وب‌سایت ZDnet، گوگل با این اقدام قصد دارد ارائه‏دهندگان سرویس‏های پست الکترونیکی را مجبور کند تا برای کاربران خود خدمات رمزگذاری شده و ایمن ارائه دهند.

شرکت گوگل هم‏اکنون این سرویس ایمیل را مبتنی بر فناوری HTTPS ارائه می‏دهد تا ارتباط میان مرورگر اینترنتی و سرور را رمزگذاری کند. به همین دلیل است که جیمیل مانند بسیاری از دیگر شرکت‌های ارائه‏دهنده سرویس‏های پست الکترونیک از جمله مایکروسافت، یاهو و Comcast، رمزگذاری ارتباط اینترنتی کاربران را مبتنی بر فناوری STARTTLS آغاز کرده است. این فناوری جلوی جاسوسی آژانس‏های دولتی و هکرهایی که قصد دارند طی فرآیند انتقال پیام‏های خصوصی کاربران در اینترنت آنها را سرقت کنند می‏گیرد.

البته این مساله یک مشکل دارد. بسیاری از ارائه‏دهندگان سرویس ایمیل از فناوری STARTTLS پشتیبانی نمی‏کنند. این مساله به آن معنی است که هر پست الکترونیکی که توسط ارائه‏دهنده سرویس رمزگذاری می‏شود، نمی‏تواند در صندوق پست مقصد خوانده شد. این فرآیند زمانی مورد استفاده قرار می‏گیرد که هر دو ارائه‏دهنده سرویس ایمیل از فناوری STARTTLS پشتیبانی کنند. اگر یکی از آنها فناوری مذکور را مورد پشتیبانی قرار ندهند، سرویس‏دهنده دیگر نمی‏تواند داده‏های مربوطه را شناسایی کند.