مجوز خدمات گارانتی برای 50 شرکت کامپیوتری

دنیای اقتصاد: از حدود ۳۰۰ شرکت فعال در زمینه خدمات پس از فروش و گارانتی رایانه در تهران نزدیک به ۵۰ شرکت تاکنون توانسته‌اند ازسد بازرسی‏های اتحادیه رایانه تهران عبور و نامه تایید و معرفی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را دریافت کنند.

پیش از این رئیس اتحادیه رایانه تهران اعلام کرده بود که تمامی شرکت‌هایی که در حوزه خدمات پس از فروش و ارائه کارت گارانتی فعالیت دارند تا ۳۰ آذر مهلت دارند که نسبت به ثبت‌نام و دریافت نامه تایید خدمات از این اتحادیه اقدام کنند. یک ماه به پایان این مهلت باقی است و به گفته مهدی میرمهدی حالا تنها ۵۰ شرکت از میان نزدیک به ۳۰۰ شرکت فعال در تهران توانسته‌اند مورد تایید قرار بگیرند. او همچنین از ارائه درخواست مجوز سه شرکت خارجی که در حال ورود به بازار ایران هستند هم خبر داد که هنوز مورد بازرسی قرار نگرفته‌اند.

میرمهدی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «تاکنون بیش از ۲۴۰ شرکت و واحد صنفی که به صورت حقیقی و حقوقی فعالیت می‏کنند، به اتحادیه مراجعه کرده‌اند و ما نیز با توجه به نوع فعالیت‏های این شرکت‌ها آنها را به سه دسته درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم کرده‌ایم و در این دسته‌بندی خیلی از شرکت‌ها که به صورت موردی در پاساژها در حال فعالیت بودند اما توانایی لازم برای کار را نداشتند، از لیست خارج و فعالیتشان جمع‌آوری شد. ما به واحدهای زیر ۱۸متر مجوز تعمیرات می‌دهیم اما خدمات گارانتی را نمی‌توانیم بدهیم چراکه آنها باید انبار مجزا که نشاندهنده تامین و نگهداری قطعات مورد نیاز باشد را در اختیار داشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: «همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی باید ۴ نمایندگی در حداقل ۴ استان کشور داشته باشند که در صورت اعلام چنین چیزی از سوی شرکت موردنظر کارشناسان اتحادیه با مکاتبه با دفاتر استانی اتحادیه‏ها از صحت این موضوع اطلاع کسب می‌کنند و در صورت وجود نمایندگی نسبت به ارائه معرفی‌نامه شرکت مربوطه اقدام می‌شود.» به گفته او این شرایط بر این اساس لحاظ شده تا در زمانی که نام شرکت به صورت رسمی در سایت اتحادیه درج شود، مردم نسبت به مورد اعتماد بودن خدمات آنها اطمینان حاصل کنند. او می‌گوید: «ما برای انجام بازرسی‌ها و ارائه معرفی‌نامه برای دریافت مجوز خدمات و کارت گارانتی از شرکت‌ها، هیچ پولی دریافت نمی‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود تا کارشناسان با ریزبینی خاصی نظارت‌های لازم را انجام دهند و امیدواریم این همکاری بین ما و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به نتیجه خوبی منجر شود.»

به گفته میرمهدی این اتحادیه در حال حاضر برای شرکت‌هایی که صلاحیت دریافت مجوز را نداشته‌اند، نامه کتبی ارسال کرده تا آنها نسبت به رفع نواقص خود اقدام کنند و این شرکت‌ها به‌دلیل ثبت‌نام اولیه در اتحادیه هر زمان پس از رفع عیب و حتی پس از پایان مهلت مقرر نیز می‌توانند نسبت به دریافت معرفی‌نامه اقدام کنند. رئیس اتحادیه رایانه تهران نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی در بازار آی‌تی ایران خوشبین است و خبر از ورود سه شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر می‌دهد که از اتحادیه رایانه تهران درخواست بررسی وضعیت و معرفی نامه برای شروع کار کرده‌اند. او می‌گوید: «هنوز مشخص نیست که این شرکت‌ها از چه برندهایی هستند اما این موضوع نشان می‌دهد که برجام تاثیرات خوبی بر بازار ایران به‌خصوص رایانه خواهد گذاشت و مطمئنا شرکت‌های خارجی از این فرصت استفاده می‌کنند و بازار ایران را خالی از سرمایه‌های خود نخواهند گذاشت. البته این شرکت‌ها با مدیران‌عامل ایرانی اقدام به فعالیت خواهند کرد و ما نیز پس از رویت اساس‌نامه و آگهی تاسیس این شرکت‌ها اقدام به بررسی وضعیت آنها خواهیم کرد.»