تهاتر طلب 100‌میلیارد دلاری صندوق توسعه از دولت‌ها با چاه‌های نفت‌

به گزارش خبر‌‌گزاری فارس، مهدی غضنفری اظهار کرد: در ۱۰ سال‌عمر صندوق توسعه‌ملی ۱۰۰‌میلیارد دلار از دولت‌ها طلب داریم؛ در این‌باره طرحی به مجلس دادیم که به تصویب مجلس رسید و قرار است در قبال طلب ۱۰۰‌میلیارد دلاری خود، میادین مشترک یا چاه‌های نفت که از بازدهی افتاده‌اند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم و استخراج کنیم و به‌تدریج این طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وصول‌کنیم. وی تاکید کرد: صندوق توسعه‌ملی مانند بانک‌ها و صندوق بازنشستگی قصد بنگاه‌داری ندارند و ما می‌خواهیم با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و بنگاه‌سازی طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دولت وصول کنیم. رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه‌ملی اظهار کرد؛ صندوق توسعه‌ملی فقط یک ساختمان پنج طبقه با ۱۰۰ نیرو است و ما نمی‌خواهیم وارد بنگاه‌داری شویم، بلکه یک نهاد مالی هستیم و می‌خواهیم با کمک بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران به ایجاد بنگاه‌های جدید و سرمایه‌گذاری جدید کمک کنیم و در عین‌حال سرمایه صندوق توسعه‌ملی هم  برگردد.

غضنفری افزود: در ۱۰ سال‌گذشته این صندوق ۳۶۴ طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشتیبانی کرده و ۳۶‌میلیارد دلار منابع به بخش‌خصوصی و نهادهای عمومی داده‌است که از این رقم فقط ۵‌میلیارد دلار بازپرداخت شده که عمده آن‌هم در دولت سیزدهم بازپس گرفته‌شده و ۱۳.۳‌میلیارد دلار از اقساط سررسید‌شده معوق شده‌است. وی اضافه کرد: این عدم‌بازپرداخت‌ها خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ناترازی برق و گاز نشان می‌دهد چون اجازه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها و منابع نفتی را نداده است. رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه‌ملی اظهار کرد: در دو سال‌آینده تعهد کرده‌ایم با ۲‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۴۵۰۰مگاوات برق جدید ایجاد کنیم که ۷۵‌درصد از منابع صندوق توسعه‌ملی و ۲۵‌درصد آورده بخش‌خصوصی خواهد بود. همچنین ۱۵‌هزار مگاوات برق تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری ۵‌میلیارد دلار به روش سرمایه‌گذاری مشترک انجام خواهدشد.

غضنفری افزود: اگر در ۱۰ سال‌گذشته منابع صندوق توسعه‌ملی برگشت شده‌بود، الان یک صندوق ۵۰۰‌میلیارد دلاری داشتیم درحالی‌که الان ۱۰۰‌میلیارد دلار از دولت طلب داریم.وی اضافه کرد: ما طرح‌هایی تصویب کرده‌ایم که با روش سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیروگاهی و نفت و گاز خواهد بود که سهم صندوق توسعه‌ملی ۲۳‌میلیارد دلار خواهد بود، همچنین در زمینه شیرین‌‌‌سازی آب و انتقال آب دریا به فلات مرکزی، سرمایه‌گذاری خواهد شد.مدیرعامل صندوق توسعه‌ملی همچنین گفت: ۲.۵‌میلیارد دلار برای شیرین‌سازی آب اختصاص داده خواهد شد که ۱.۸‌میلیارد دلار آن به طرح خط اول انتقال آب خلیج‌فارس از صندوق توسعه‌ملی اختصاص دارد.