گاز مایع؛ آتش زیر خاکستر

بنا به گزارش Kpler، به نقل از رویترز، تقاضای LNG در آسیا و اروپا در این ماه نسبت به اکتبر افزایش یافته‌است و انتظار می‌رود در آسیا، واردات افزایش یابد و چین پیشتاز آن باشد. واردات ژاپن احتمالا ثابت خواهد ماند، درحالی‌که هند ممکن است واردات کمتری داشته‌باشد زیرا قیمت‌ها در ماه گذشته بالاتر بود. در اروپا، واردات LNG روند صعودی دارد و انتظار می‌رود این ماه به بالاترین میزان خود از ماه مه برسد. بر اساس برآوردهای اولیه گروه بورس لندن، با شروع زمستان، پیش‌بینی می‌شود واردات LNG به شمال‌غربی اروپا در ماه نوامبر نسبت به اکتبر ۳۰‌درصد افزایش یابد. هفته گذشته قیمت LNG برای تحویل به شمال آسیا به حدود ۱۷دلار در هر‌میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) در هفته منتهی به ۱۰نوامبر کاهش یافت.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط تحلیلگران Kpler، پیش‌بینی می‌شود واردات LNG آسیا در ماه نوامبر از ۲۱‌میلیون‌ تن در اکتبر به ۲۳‌میلیون‌تن افزایش یابد. با وجود تقاضای بیشتر و ورود LNG بیشتر به اروپا و آسیا، میانگین قیمت LNG در آسیا برای تحویل در ماه دسامبر در هفته گذشته کاهش‌یافته که ممکن است به این دلیل باشد که هوا معتدل‌‌‌‌‌تر است و مقدار زیادی LNG در انبارها وجود دارد. شرکت‌های انرژی چین نیز در مقایسه با سال‌گذشته، LNG بیشتری را به سایر خریداران در آسیا می‌فروشند تا عرضه گاز متعادل شود و سود بیشتری به‌دست آورند. اگرچه بازار LNG برای ماه نوامبر آرام‌تر از حد معمول به‌نظر می‌رسد، آب و هوای زمستان پیش‌رو غیرقابل پیش‌بینی است. زمستان گذشته در اروپا گرمتر از حد معمول بود که به جبران ازدست‌رفتن عرضه گاز خط لوله روسیه کمک کرد، اما زمستان امسال ممکن است مشابه نباشد و آب و هوا نقش مهمی در نحوه رفتار بازار LNG و قیمت‌ها دارد.

 استمرار خطر نوسانات عرضهLNG

به‌رغم اینکه اروپا و بزرگ‌ترین اقتصادهای آن مقداری LNG ذخیره کرده‌‌‌‌‌اند، زمستان سرد همچنان می‌تواند باعث مشکلات عرضه شود. اختلالات عرضه گاز، به‌ویژه در آلمان، جایی‌که مدیر اجرایی RWE، بزرگ‌ترین شرکت برق کشور، گفته که ذخیر کافی گاز ندارند، می‌تواند خطرساز باشد. اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده نیز هشدار داده؛ هوای سرد شدید یا مسائل غیرمنتظره عرضه می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجه قیمت شود و بر تعادل جهانی گاز طبیعی تاثیر بگذارد. در مجموع، صنعت گاز طبیعی به‌عنوان بخشی از انتقال انرژی جهانی به انتشار کربن‌صفر با تغییرات اساسی روبه‌رو شده‌است. علاوه‌بر این، با حمله روسیه به اوکراین و متعاقب آن تحولات ژئوپلیتیکی، بازارهای جهانی انرژی به‌ویژه در اروپا و آسیا دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شده‌اند.

ارزیابی تقاضای گاز طبیعی در دهه‌های آینده برای ارزیابی نیازهای عرضه و پیامدهای جهانی آن برای پروژه‌های جدید اکتشاف و تولید گاز حیاتی است. تجزیه و تحلیل موسسه Deloitte و Oko-Institute حاکی از کاهش قابل‌توجه تقاضای گاز طبیعی تا سال‌۲۰۵۰ در صورت تحقق اهداف آب‌و‌هوایی است. گاز طبیعی حدود یک‌چهارم مصرف انرژی اولیه را هم در آلمان و هم در اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد. این امر مسلما تغییر خواهد کرد زیرا آلمان متعهد شده‌است تا سال‌۲۰۴۵ به انتشارکربن خالص صفر برسد و پنج سال‌بعد اتحادیه اروپا نیز به‌دنبال آن خواهد بود.

بازارهای انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین و متعاقب آن توقف تحویل گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا دچار آشفتگی قابل‌توجهی شده‌اند، در مقابل این پس‌‌‌‌‌زمینه، برخی از دولت‌ها به‌‌‌‌‌رغم تعهدات قبلی در کاپ۲۶ در سال‌۲۰۲۱ برای پایان‌دادن به تامین مالی عمومی بین‌المللی پروژه‌های سوخت فسیلی، شروع به بررسی گزینه مشارکت در حمایت از پروژه‌های جدید گاز طبیعی کرده‌‌‌‌‌اند.

 پروژه‌های جدید اکتشاف و تولید گاز

ارزیابی تقاضای گاز طبیعی برای دهه‌های آینده برای ارزیابی نیازهای عرضه و پیامدهای آن برای پروژه‌های جدید اکتشاف و تولید گاز در سطح جهان بسیار مهم است. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گاز طبیعی در حال از دست‌دادن محبوبیت در سیستم‌های انرژی آلمان و اتحادیه اروپا در تبدیل به کربن‌صفر است. تقاضای گاز طبیعی در آلمان و اتحادیه اروپا تا سال‌۲۰۳۰ نسبت به سال‌۲۰۱۸ بیش از یک‌چهارم کاهش خواهد یافت و حدود ۸۰درصد تا سال‌۲۰۵۰. حذف تدریجی تمام سوخت‌های فسیلی، از جمله گاز طبیعی، با استقرار پایدار انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش برق‌‌‌‌‌رسانی، آغاز بازار هیدروژن پاک و مشتقات آن و اقدامات کارآمد جبران می‌شود. مدل‌سازی موسسه Deloitte و Oko-Institute نشان می‌دهد مصرف گاز طبیعی در تمام بخش‌ها مخصوصا در ساختمان‌های مسکونی کاهش خواهد یافت و از گزینه‌‌‌‌‌هایی مانند مقاوم‌‌‌‌‌سازی حرارتی و پمپ‌‌‌‌‌های حرارتی استفاده خواهد شد.

تلاش‌های کربن‌‌‌‌‌زدایی در بخش برق، با حذف سریع زغال‌سنگ و استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر، شتاب بیشتری می‌گیرد. استفاده از گاز طبیعی در صنعت از سال‌۲۰۳۰ به بعد به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد که ناشی از دسترسی به برق کم‌کربن، فناوری‌های هیدروژن پاک و زیست‌توده است. این نتایج با چشم‌‌‌‌‌اندازهای اخیر انرژی در سطح آلمان و اتحادیه اروپا، به‌رغم دیدگاه‌های متفاوت در مورد فناوری‌ها، گزینه‌‌‌‌‌های سیاستگذاری و چشم‌‌‌‌‌انداز اقتصادی، مطابقت دارد. در مقیاس جهانی، بررسی بیش از ۳۰پیش‌بینی مدل‌‌‌‌‌سازی اخیر نشان می‌دهد که تقریبا در تمام سناریوهای سازگار با حفظ گرمایش جهانی زیر ۲درجه سانتی‌‌‌‌‌گراد، سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی تا سال‌۲۰۵۰ به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌‌‌‌‌یابد.

حامل‌های انرژی رایگان برای کشورهای صنعتی، مسیرهای سازگار با محدود‌کردن گرمایش جهانی تا ۱.۵‌درجه سانتیگراد، کاهش ۲۰ تا ۴۰‌درصدی مصرف گاز طبیعی را تا سال‌۲۰۳۰ در مقایسه با سال‌۲۰۲۰ نشان می‌دهند. برای سایر نقاط جهان، مصرف در سطوح فعلی قبل از کاهش قابل‌توجه از سال‌۲۰۳۰ به بعد تثبیت می‌شود و در سال‌۲۰۵۰ در مقایسه با تقاضای امروزی به کاهش ۴۰ تا ۵۰‌درصدی می‌رسد.