خودروهای الکتریکی؛ روزنه امید کاپ 28

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده که مصرف نفت تا پایان این دهه‌به اوج برسد و برآورد می‌شود که خودروهای برقی تا سال‌۲۰۳۰ حدود ۵‌میلیون بشکه در روز تقاضای نفت را کاهش دهند. هزینه‌های باتری و افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی، خوش‌بینی را برای گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌ها تجدیدپذیر ایجاد‌کرده است. کاپ ۲۸ نگرانی‌ها را در مورد پیشرفت کندتر از حد انتظار در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد، با این حال یک نکته مثبت برای نمایندگان، گسترش ناوگان جهانی وسایل نقلیه الکتریکی است که در حال‌حاضر توانسته به‌طور قابل‌توجهی بر کاهش تقاضای نفت تاثیرگذار باشد.

افزایش اخیر در فروش خودروهای الکتریکی، پیش‌بینی‌ها برای اوج مصرف جهانی نفت را تسریع کرده‌است. به گفته کارشناسان صنعت خودرو، یارانه‌های عمومی و پیشرفت‌های فناوری به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بر هزینه‌های بالای اولیه خودروهای باتری‌دار غلبه کنند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مستقر در پاریس پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی نفت در پایان این دهه‌به اوج خود برسد و از مرز ۱۰۳میلیون بشکه در روز عبور کند. این بازبینی از پیش‌بینی سال‌۲۰۱۷ این آژانس برای رسیدن به اوج ۱۰۵‌میلیون بشکه در روز در سال‌۲۰۴۰ کمتر است. آپوستولوس پتروپولوس از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی این تغییر را به برق‌رسانی و کاهش تقاضای نفت در بخش حمل‌ونقل که محرک اصلی نفت جهانی است، نسبت می‌دهد.

کاهش تقاضای بخش حمل‌ و نقل

انتظار می‌رود بخش حمل‌ونقل که حداقل ۵۰‌درصد از تقاضای جهانی نفت را شامل می‌شود، با کاهش تقاضا مواجه شود زیرا آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تا سال‌۲۰۳۰ خودروهای برقی تقریبا ۵‌میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی نفت را از بین ببرند. فروش جهانی خودروهای برقی در حال‌حاضر حدود ۱۳‌درصد از تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود تا پایان این دهه، به ۴۰ تا ۴۵‌درصد افزایش یابد. درحالی‌که اعداد قابل‌توجهی هستند، آژانس بین‌المللی انرژی پیشنهاد می‌کند که فروش خودروهای برقی باید تا سال‌۲۰۳۰ به حدود ۷۰‌درصد از تقاضای بازار برسد تا با هدف توافق پاریس برای محدود‌کردن گرمایش جهانی مطابقت داشته‌باشد، با این حال چالش‌هایی مانند افزایش هزینه‌های نیروی کار و نرخ‌های بهره بالاتر، ممکن است موانعی را برای دستیابی به این اهداف بلندپروازانه ایجاد کند، زیرا برخی از خودروسازان بزرگ تصمیم دارند برنامه‌های تسریع تولید را به تاخیر ‌انداخته یا کنار بگذارند.

با وجود این چالش‌ها، کاهش هزینه‌های باتری خودروهای الکتریکی خوش‌بینی را برای بلندمدت فراهم می‌کند. نرخ فروش خودروهای الکتریکی در آینده به قیمت و در دسترس بودن ایستگاه شارژ بستگی دارد و چین در هر دو زمینه مزیت قابل‌توجهی دارد، یارانه‌های دولتی و دسترسی آسان به خاک‌های کمیاب که برای تولید خودروهای الکتریکی بسیار مهم است، به تسلط چین بر این بازار کمک‌کرده است، جایی‌که خودروهای الکتریکی حدود یک‌چهارم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل، ایالات‌متحده با میانگین قیمت بالاتر برای وسایل نقلیه الکتریکی و کمبود ایستگاه‌های شارژ عمومی در مقایسه با چین و اروپا مواجه است، با این حال آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تا سال‌۲۰۳۰ خودروهای الکتریکی به ۵۰‌درصد از ثبت‌نام‌های خودروهای جدید در ایالات‌متحده افزایش یابد که ریشه در بهبود فناوری، کاهش قیمت‌ها و تمایل به اجتناب از قیمت‌های بی‌ثبات سوخت دارد. به گفته پتروپولوس به‌رغم عدم‌قطعیت‌های سیاسی بالقوه، انتقال به وسایل نقلیه برقی اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.