۱- برای دقیق‌تر/ شفاف‌تر شدن آمار تسهیلات پرداختی، سرویس واریز مبلغ تسهیلات ایجاد شد که بانک‌ها علاوه بر مبالغ مصوب یا مبلغ درج‌شده در قراردادهای فی‌مابین بانک و تسهیلات‌گیرنده، مبالغ واریزی تسهیلات به همراه تاریخ دقیق واریز را نیز به سامانه سمات اعلام کنند.

۲- با عنایت به مفاد ماده ۳۶ و تبصره ذیل آن در «دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری» ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۱۲۶۸۱‌/ ۹۸ مورخ ۲۶‌/ ۰۹‌/ ۱۴۰۰ اداره مطالعات و مقررات بانکی، دارای وضعیت امهال خوش‌حساب، امکان بهره‌مندی از مزایای مقرر در مفاد دستورالعمل از جمله بهره‌مندی از خدمات بانکی برای مشتریانی که تسهیلات خود را امهال کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، فراهم شده است. بدیهی است در صورت عدم انجام تعهدات مشتری در قالب قرارداد امهال‌شده، مجددا محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

۳- با عنایت به راه‌اندازی سامانه فرزندآوری در اداره اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در زمینه نظارت و پایش بهتر درباره مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی شبکه بانکی کشور، در فیلد «هدف از دریافت تسهیلات» کدهای (قرض‌الحسنه فرزندآوری، اشتغال کمیته امداد، اشتغال بهزیستی، اشتغال ایثارگران و سایر اشتغال) در سرویس تسهیلات سامانه سمات، ایجاد شده است.

۴- با عنایت به ابلاغ «شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی در تامین مالی زنجیره تولید» امکان ثبت و دریافت اطلاعات برات الکترونیکی پس از پردازش در سایر سامانه‌های ذی‌ربط در سامانه سمات نیز فراهم شده است.