دیپلماسی پولی در واشنگتن

همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک‌مرکزی در واکنش به سفر فرزین به واشنگتن ضمن آرزوی موفقیت برای او به برخی کارشکنی‌های داخلی و خارجی در راستای به نتیجه نرسیدن این اقدامات در زمان ریاست وی بر بانک مرکزی اشاره کرد.محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی ایران روز سه شنبه نهم خردادماه در رأس هیاتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرد. فرزین در این سفر با رئیس کل صندوق بین‌المللی پول و همچنین برخی معاونان و مدیران ارشد این نهاد از جمله جهاد آزئور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق دیدار کرده است. در این نشست که بعد از چند دهه اولین نشست رسمی صندوق بین‌المللی پول با ریاست‌ کل بانک مرکزی ایران بود کریستالینا جورجیوا، رئیس کل صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: این نشست شروع مجدد از سرگیری تعاملات بانک مرکزی ایران با صندوق بین‌المللی پول است و می‌تواند به ارائه تصویری مثبت از اقتصاد ایران بینجامد. فرزین نیز با اشاره به درخواست تامین مالی سریع ایران در دوران کرونا از صندوق گفت: با وجود عدم پذیرش این درخواست از سوی صندوق بین‌المللی پول و درحالی‌که این موضوع در اختیار عموم کشورهای متقاضی قرار گرفته بود، ایران توانست همزمان با تعاملات خارجی و اتکا به ساخت واکسن در داخل، با این ضایعه به خوبی مقابله کند. رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین به ارائه گزارشی از عملکرد سیاستگذار پولی پرداخت که به گفته او در سال۱۴۰۱ با اعمال سیاست‌های پولی، اعتباری و ارزی موثر توسط بانک مرکزی میزان رشد نقدینگی کشور با کاهش ۹واحد درصدی نسبت به سال۱۴۰۰ به محدوده ۳۰درصدی رسید. فرزین در این دیدار ابراز امیدواری کرد که با تداوم برنامه‌های اصلاح سیاست‌ها تثبیت اقتصادی، کاهش قابل توجه تورم و قرار گرفتن در کانال ۳۰درصد در سال جاری تحقق یابد. همچنین در این دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اهداف صندوق بین‌المللی پول از جمله ارتقای میزان همکاری مالی، کمک به رشد اقتصادی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌هایشان هستند به افزایش تعاملات با این نهاد مالی بین‌المللی با رعایت منافع ملی بالاخص در شرایط تحریم‌های غیرقانونی تاکید کرد.

امکان برداشت ۷ /۶ میلیارد دلار از منابع ایران

همچنین محمدرضا فرزین در حاشیه این نشست با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران دارای ۸ /۴میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۷ /۶میلیارد دلار) از صندوق بین‌المللی پول است، گفت: صندوق بین‌المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود برای کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به (SDR Allocation) حق برداشت ویژه می‌کند تا کشورها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون‌رفت از وضعیت رکود به‌دست آورند. او ادامه داد: در همین راستا تا پیش از سال۲۰۲۱ در حساب ایران ۴ /۱میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه‌های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا ۴ /۳میلیارد SDR به موجودی قبلی اضافه شد. لذا در حال حاضر ایران دارای ۸ /۴میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) (معادل ۷ /۶میلیارد دلار) است و از این منابع برای کمک به وضعیت اقتصادی موجود می‌تواند با کمترین تشریفات اداری و به سرعت از این قابلیت استفاده کند.

همچنین هیات مقامات بانک مرکزی ایران در این سفر دیداری با «جیهاد آزور» مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول داشتند که در آن محمدرضا فرزین با اشاره به ثبت رشد اقتصادی ۴ /۴ و ۷ /۳درصدی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزود: بخش نفت با رشد ۱۰درصد و بخش صنعت با رشد ۸ /۴درصدی از بالاترین نرخ رشد در بخش‌های اقتصادی ایران برخوردار بودند.

فرزین ادامه داد: همچنین در این سال نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت پس از سال‌ها به نرخ رشد مثبت ۹ /۵درصد شامل رشد ۹ /۱۵درصد در حوزه ماشین‌آلات و ۱ /۲درصد در بخش ساختمان رسیده است. علاوه بر این در این دوره هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی با ۵درصد رشد و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی با نرخ رشد منفی ۴ /۴درصد مهم‌ترین اجزای رشد تولید ناخالص داخلی را را تشکیل دادند. رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تحولات بخش واقعی اقتصاد در دو سال اخیر نشانگر بارقه‌های امید در بهبود اقتصاد ایران است، تاکید کرد: اما در بخش مالی با پدیده نااطمینانی و هراس در بازار و رشد نقدینگی روبه‌رو بودیم و نرخ‌های تورم در ۳سال پیاپی بالاتر از ۴۰درصد بود. او در رابطه با برنامه‌های بانک‌مرکزی برای مقابله با تورم و اجرای سیاست‌های تثبیت گفت: محور اصلی سیاست‌های بانک مرکزی در سال جاری اجرای سیاست‌های تثبیت در حوزه‌های پول، ارز و سیاست‌های مالی است.

آمادگی صندوق برای توسعه روابط با ایران

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر امادگی بانک مرکزی ایران برای تقویت روابط با صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران از موسسان اولیه صندق بین‌المللی پول است و همواره نقش محوری در پیشبرد اهداف صندوق به‌ویژه در ارائه کمک‌های فنی و مالی به کشورهای کم‌درآمد داشته است. در همین راستا ایران از صندوق می‌خواهد ضمن حمایت از برنامه‌های تقویت بانکداری بین‌الملل و روابط اقتصادی باکشورهای منطقه در حوزه خاورمیانه در تثبیت اقتصادی و تامین مالی این برنامه ایفای نقش کند. همچنین در این دیدار «جهاد آزور»، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با اشاره به تجربه موفق ایران در طرح تثبیت اقتصادی در شرایط سخت تحریمی و در مواجه منطقه با ریسک‌های مهم جهانی از جمله افزایش قیمت مواد غذایی، بحران جنگ روسیه و اوکراین از تقویت همکاری‌های صندوق و ایران استقبال کرد و خواهان توسعه روابط همکاری با ایران در تمام حوزه‌های کاری صندوق از جمله توسعه کمک‌های فنی در موضوعات مالی شد.

واکنش همتی به سفر رئیس کل

عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک‌مرکزی نیز در واکنش به دیدار محمدرضا فرزین با مقامات صندوق بین‌المللی پول ضمن آرزوی موفقیت برای او در دفاع از حق ایران و دریافت تسهیلات صندوق برای گشایش ارزی گفت: هرچند، همین اقدامات ما در سال۹۹-۹۸، با کارشکنی یاران دولت فعلی و البته آمریکا، به نتیجه نرسید و کشور هزینه داد.