7 copy

آمارها نشان می‌دهد که با افزایش قیمت نفت از سوی عربستان و روسیه، هزینه‌های بنزین در آمریکا با رشد 2/ 4 درصدی رو‌به‌رو شد. بر این اساس هزینه‌های بخش انرژی در ماه اخیر از منفی 7/ 16 درصد به منفی 5/ 12 درصد رسید. البته این در حالی است که تورم هسته که بدون احتساب مواد غذایی و انرژی محاسبه می‌شود، از برآوردها بیشتر کاهش یافت و در سطح 7/ 4 درصدی ایستاد. بی‌شک گزارش اداره آمار کار آمریکا مبنی بر فاصله 2/ 1 واحد درصدی تورم کل با تورم هدف‌گذاری شده، فدرال رزرو را به شارژ مجدد نرخ بهره سیاستی ترغیب خواهد کرد.

شوک تورمی

داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کار ایالات‌متحده حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه در این کشور با رشد 2/ 0 واحد درصدی رو‌به‌رو شده است. شتاب تورمی سبب شد برخی از تحلیلگران برای درک جزئیات این رویداد، نوسانات هزینه در بخش کالا و خدمات را مورد بررسی قرار دهند. شواهد گویای آن است که محرک اصلی این رخداد افزایش هزینه‌های انرژی در ماه اخیر بوده است.

هزینه‌های انرژی در ماه مذکور از منفی 7/ 16 درصد به منفی 5/ 12 درصد صعود کرد. اما در مقابل قیمت مواد غذایی در این ماه رو به کاهش بود و حدود 8/ 0 واحد درصد از هزینه‌های آن کاسته شد. پس از بررسی تورم نقطه‌به‌نقطه در ایالات‌متحده، باید به داده‌های تورم هسته و عوامل اثرگذار بر آن نیز نگاهی انداخت. در مقابل شیب صعودی تورم کل، تورم هسته شیب کاهشی به خود گرفت و از 8/ 4 درصد به 7/ 4 درصد تنزل یافت که کمترین میزان از اکتبر 2021 است. از سوی دیگر تورم به صورت ماهانه، 2/ 0درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. تحلیلگران پس از بررسی عوامل مذکور تاکید کردند که تغییر مسیر تورم آمریکا پس از یک‌سال سیگنال مثبتی برای شاخص دلار به شمار می‌رود؛ زیرا احتمال اتخاذ دوباره سیاست‌های انقباضی را افزایش می‌دهد. در راستای این موضوع باید به سخنان برخی از سیاستگذاران فدرال رزرو اشاره کرد. آنها در آخرین نشست خود با سایر مقامات تصمیم گرفتند تا دو مرتبه دیگر (هر نشست به میزان 25/ 0 واحد درصد) بهره سیاستی را تا پایان سال جاری افزایش دهند. نخستین مرتبه در نشست ماه ژوئیه اتخاذ شد. اما به نظر می‌رسد که داده‌های تورمی آمریکا عملکرد این نهاد را نیز تحت تاثیر قرار داده و باید خود را برای نرخ‌های بالاتر آماده کنند. البته برای درک بهتر این موضوع باید تا نشست بعدی جرمی پاول منتظر ماند.