سیدمحمد‌هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در نشست هم‌اندیشی واحد‌های بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، با تاکید بر اینکه در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی، رویکرد جدید نظام مالیاتی در حوزه شناسایی مصداقی، مقابله با دانه‌درشت‌هاست بیان کرد: در این مسیر، واحدهای اجرایی مبارزه با فرار مالیاتی در کلیه استان‌ها به طور جدی وارد عمل شده‌اند و از همکاری نهادهای امنیتی و نظارتی نیز در سطح ملی و استان‌ها بهره می بریم. سبحانیان، گسترش چتر مالیاتی و انجام اصلاحات در نظام حقوقی مالیات‌ستانی برای تامین درآمدهای پایدار مالیاتی را ضروری دانست و افزود: اعمال هرگونه فشار به مؤدیان شناسنامه‌‌دار و تولیدکنندگان برای تامین این نوع درآمد پذیرفتنی نیست و باید اخذ مالیات از دانه‌‌درشت‌ها، شرکت‌های بزرگ و هولدینگ‌های چند هزار میلیارد تومانی صورت گیرد که حصول این امر تعامل و همکاری بیش از پیش‌نهادها و دستگاه‌های ذیربط را می‌طلبد.

او در ادامه با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی اولین دستگاهی است که واحدهای استانی مبارزه با پول‌شویی را راه‌اندازی کرده است، به برخی از اقدامات نظام مالیاتی در امر مبارزه با فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: اخیرا دو پرونده فاکتورفروشی، یکی در استان همدان با مبلغ فروش فاکتور به ارزش ۱۲هزار میلیارد تومان و دیگری در استان یزد به ارزش ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان، با کمک نهادهای امنیتی شناسایی شده است. همچنین در استان قزوین از یک شرکت فعال خرید‌و‌فروش خودرو حدود ۶۸۰میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است.

سبحانیان با بیان اینکه تاکنون برخی از این اقدامات منجر به صدور برگ تشخیص نیز شده است، افزود: در استان آذربایجان غربی، بیش از ۷۰۰میلیارد تومان از ۶ شرکت در حوزه دلالی زنجیره آهن قراضه و حدود ۴۰۰میلیارد تومان از یک شخص در حوزه خرید و فروش رمزارز در مرحله وصول قرار دارد. همچنین در حوزه فولاد برای دو شرکت در آذربایجان شرقی و یک شرکت در زنجان، بیش از ۷۵۰ملیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: در استان فارس برای اشخاصی که از یک صندوق قرض‌الحسنه برای فرار مالیاتی استفاده کرده بوده‌اند، بیش از ۲۴۰میلیارد تومان برگ تشخیص صادر شده است.