Untitled-2 copy

منابع ارزی ایران در قطر به حساب ۶ بانک ایرانی شامل کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر واریز شده است.» همچنین فرزین در رابطه با روش استفاده از این دارایی‌ها افزود: «طبق توافقات، انجام تمامی پرداخت‌ها توسط سوئیفت و کارگزاران بین‌المللی بانک‌های قطری خواهد بود. کلیه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی است و بنا به مصالح ملی و برای تقویت ریال استفاده خواهد شد.» در راستای صورت بخشیدن این مبادلات نرخ ارز نیز در بازار تهران دچار نوسانات کاهشی شد. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار دیروز با حدود 160تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 49 هزار و 420 تومان رسید. در این میان روز گذشته رئیس‌جمهور نیز جهت شرکت در نشست سازمان ملل وارد آمریکا شد. در هفته‌های گذشته سیگنال‌هایی مبنی بر احتمال تداوم جدی‌تر گفت‌وگو‌ها میان ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع سازمان ملل منتشر شد.

حال به‌نظر می‌رسد پس از اتمام فرآیند آزاد‌سازی دارایی‌های ارزی، گفت‌وگو‌های احتمالی هیات دولت و مقامات غربی می‌تواند اخبار جدیدی باشد که بازار به آن واکنش نشان می‌دهد. دیروز دوشنبه 27 شهریور ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه به نیمه‌های کانال 49 هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز گذشته افت قیمت 160 تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و در رقم 49 هزار و 420 تومان به فروش رسید. انتقال دارایی‌های ارزی بلوکه شده به بانک‌های ایرانی در کنار انتقال زندانیان آمریکایی به خارج از کشور را می‌توان عامل کاهشی شدن نرخ دلار در بازار روز گذشته دانست. البته که به تعبیر تحلیلگران ارزی تاثیر اخبار مذکور در ماه‌های اخیر به تدریج روی نرخ ارز مشاهده شده و بخشی از ثبات تابستانه بازار نیز در راستای این اخبار صورت گرفته است.

اما با توجه به نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل می‌توان گفت احتمال انتشار اخبار جریان‌ساز جدید برای بازار ارز وجود دارد، چرا که از هفته‌های پیشین مقامات وزارت خارجه کشور نشست مذکور را محل مناسبی جهت تداوم گفت‌وگو‌ها با غرب معرفی کردند. حال باید دید سفر جدید ابراهیم رئیسی به نیویورک برای فعالان ارزی چه چیزی به ارمغان می‌آورد.  روز گذشته همزمان با افت نرخ دلار، قیمت سکه نیز در معاملات بازار تهران کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز گذشته با حدود 240 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 27 میلیون و 900 هزار تومان رسید.