افزایش نرخ ارز در عراق و انگشت اتهام به سمت آمریکا

کریم العلیوی‌‌‌‌‌، عضو ائتلاف الفتح با بیان اینکه آمریکا به دست داشتن در بحران‌‌‌‌‌های متوالی در عراق متهم است، گفت: واشنگتن به خصوص در شرایط کنونی عراق و منطقه می‌خواهد با دامن زدن به مساله افزایش نرخ ارز و ایجاد ناامنی اقتصادی در عراق فتنه‌‌‌‌‌انگیزی کند و این پیام را به مردم عراق بدهد که مشکل فعلی به دولت عراق باز می‌‌‌‌‌گردد. سال گذشته نیز که در مقطعی بازار ارز در عراق دچار التهاب شده بود، نمایندگان پارلمان عراق انگشت اتهام در این قضیه را به سمت آمریکا و عوامل آن در عراق نشانه گرفتند.  در همین حال، عدنان الجابری، یکی از اعضای کمیته نفت و گاز پارلمان عراق هم روز پنج‌‌‌شنبه گفت که علی العلاق، رئیس‌کل بانک مرکزی نتوانسته افزایش نرخ دلار را کنترل کند. الجابری در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: محافل سیاسی و مردمی از کاهش ارزش دینار در برابر دلار شکایت دارند. عضو پارلمان عراق تاکید کرد: دولت باید اقداماتی را علیه علی العلاق، رئیس‌کل بانک مرکزی انجام دهد.

او ادامه داد: العلاق پس از تصدی ریاست بانک مرکزی عراق، طرحی را برای کنترل افزایش نرخ دلار ارائه کرد که در آن شکست خورد و به وعده‌های خود به مردم عراق عمل نکرد. الجابری با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی عراق مسوولیت تداوم کاهش نرخ ارز را بر عهده دارد، گفت: در پارلمان برای اتخاذ تدابیری علیه رئیس‌کل بانک مرکزی به عنوان مسوول مستقیم بازار ارز، رایزنی‌‌‌‌‌هایی در حال انجام است. از هشت ماه پیش به ویژه از زمانی که بانک مرکزی عراق شروع به راه‌‌‌‌‌اندازی پلتفرم الکترونیکی و سامانه بین‌المللی نقل و انتقالات مالی «سوئیفت» کرد، با وجود تلاش دولت و بانک مرکزی این کشور برای کنترل نرخ ارز در بازارهای موازی نرخ دلار شاهد ثبات نبود. بانک مرکزی عراق طی روزهای اخیر تصمیم به تعدیل نرخ دلار در برابر دینار عراقی گرفت.

در حال حاضر قیمت خرید دلار از وزارت دارایی به ۱۳۰۰ دینار در هر دلار رسیده و آن را با قیمت ۱۳۱۰دینار در هر دلار از طریق پلتفرم الکترونیکی به بانک‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌فروشد و از بانک‌‌‌‌‌ها و موسسات مالی غیربانکی به ذی‌نفع نهایی به ازای هر دلار، ‌‌۱۳۳۱‌ دینار فروخته می‌شود. به دلیل آنچه ناتوانی بانک مرکزی عراق در کنترل ارزش دینار در برابر دلار که در بازار موازی به ۱۶۷۰ دینار رسیده، بار دیگر رکود بر فعالیت‌‌‌‌‌های تجاری در عراق سایه افکنده است. به گفته متخصصان، بانک مرکزی عراق هنوز نتوانسته راه‌‌‌حل‌‌‌‌‌های مناسبی برای این مشکل جدی بیابد که دلیل آن را فعالیت دلالان در بازار موازی ارز و ادامه تقاضای زیاد برای دلار می‌‌‌‌‌دانند.

دفتر نظارت مالی در بیانیه‌‌‌‌‌ای که روز سه‌‌‌‌‌شنبه منتشر شد، توضیح داد که عراق به دلیل نوسانات قیمت ارز در حال عبور از مرحله رکود اقتصادی است، زیرا وضعیت اقتصادی عراق عمدتا به واردات و صادرات نفت‌‌‌خام در ازای واردات کالاها بستگی دارد. صلاح نوری، مدیر نهاد نظارت مالی عراق می‌گوید که عراق به دلیل نوسانات نرخ دلار، مرحله‌‌‌‌‌ای شبیه به رکود اقتصادی را پشت سر می‌‌‌‌‌گذارد و کاهش فعالیت تجاری بر نرخ ارز تاثیر زیادی دارد. نوری در گفت‌وگو با العربی الجدید به تاثیر کاهش قیمت نفت‌‌‌خام بر مخارج بودجه به ویژه در پرداخت معوقه به کارمندان و حقوق بازنشستگی و همچنین اجرای پروژه‌هایی اشاره کرد که در حال حاضر اجرای آنها در مدت باقی‌مانده از سال ۲۰۲۳ با مشکل مواجه است./ فارس