p12 copy

 درآمد دادگاه‌ها برای ترامپ

ترامپ زمانی که رسوایی‌هایش در تیتر یک روزنامه‌ها قرار گرفت، بیشترین کمک‌ها را به کمپین خود دریافت کرد. در دو هفته پس از صادر شدن کیفرخواست او در ماه مارس، کمپین او 15.4میلیون دلار جمع‌آوری کرد. زمانی که آقای ترامپ بار دیگر در ژوئن به اتهام سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی‌شده متهم شد، در کمتر از یک هفته 6.6میلیون دلار دیگر دریافت کرد. در ماه اوت، پس از متهم شدن رئیس‌جمهور سابق به تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری2020 گرجستان، 9.4میلیون دلار جمع‌آوری کرد.  این پول‌ها شامل درآمد حاصل از فروش تی‌شرت، لیوان قهوه و سایر کالاهایی بود که با عکس‌های خاص او مزین شده بود. ستاد انتخاباتی آقای ترامپ و کمیته‌های وابسته به آن، تقریبا به همان سرعتی که پول را دریافت می‌کنند، خرج می‌کنند. بخشی از این کمک‌ها صرف هزینه‌های عادی کمپین می‌شود. به‌عنوان مثال، کمیته مشترک جمع‌آوری کمک‌های مالی او، ابزار اصلی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مبارزات انتخاباتی، در نیمه دوم سال2023، 75میلیون دلار جمع‌آوری کرد و نزدیک به 28میلیون دلار برای تبلیغات آنلاین، پست مستقیم، پیام‌های متنی و مشاوره هزینه کرد.

 هزینه دادگاه‌ها برای ترامپ

اما هزینه‌های حقوقی آقای ترامپ تا حد زیادی بزرگ‌ترین هزینه شبکه مبارزات انتخاباتی او است. در اوایل سال2022 چنین هزینه‌هایی به حدود 500هزار دلار در ماه یا کمتر از 10درصد از کل هزینه‌ها می‌رسید. از آن زمان، هزینه دفاع از آقای ترامپ در برابر اتهامات او که در مجموع 91مورد است و دعاوی حقوقی به بیش از 5میلیون دلار در ماه افزایش یافته است. آخرین پرونده‌های FEC نشان می‌دهد که در سه‌ماه پایانی سال2023 بیش از 50سنت از هر دلار اهدایی به آقای ترامپ برای دفاع از او صرف شده است.

 ترامپ از بایدن عقب افتاد

نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در رقابت پولی از رقیب دموکرات خود عقب مانده است. جدیدترین اطلاعات نشان می‌دهد که کمپین ترامپ در پایان سال 2023 تقریبا 46میلیون دلار پول نقد داشته که کمتر از نیمی از 117میلیون دلاری است که در اختیار کمپین جو بایدن است. در انتخابات قبلی، مزیت نقدی آقای بایدن به او کمک کرد تا در ایالت‌های نوسان‌دار از آقای ترامپ پیشی بگیرد. با نزدیک شدن به روز انتخابات، پول ممکن است اهمیت بیشتری پیدا کند. همزمان، محاکمه‌های جدید ترامپ نیز آغاز خواهد شد. بنابراین آقای ترامپ بخش بیشتری از بودجه خود را صرف هزینه‌های قانونی خواهد کرد. سوال این است که آیا تامین‌‌کنندگان هزینه‌های مالی او می‌توانند به تامین مالی کمپین و ارتش وکلای او ادامه دهند یا خیر؟ باید دید.