کارشناسان معتقدند که بازار در انتظار یک واکنش از حرکت ایستاده در نتیجه می‌توان رفتار بازار بعد از اتفاق مذکور را کاهشی پیش‌بینی کرد. در این میان سیگنال‌های مخابره شده از سوی مقامات مسوول ارزی نیز همگی از موقتی بودن نوسانات اخیر خبر می‌دهد.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با بازار ارز گفت:  «منابع ارزی مناسبی داریم و هیچ مشکل و محدودیتی از نظر منابع ارزی نداریم.» سخنگوی بانک مرکزی نیز در همین راستا گفت:  «نوسان‌های اخیر بازار ارز بنیان اقتصادی ندارد؛ متاثر از انتظارهای روانی است و تا پایان سال روند این بازار بهبود پیدا می‌کند.»

حال باید دید در روز‌های پیش‌رو فضای اخبار سیاسی چه مسیریابی جدیدی برای نرخ ارز خواهد داشت و آیا ریسک‌های موجود در معاملات تخلیه خواهد شد یا خیر؟

اصلاح نرخ قطعات مختلف سکه

در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ قطعات مختلف سکه طلا در بازار تهران دچار افت دما شد. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که در بازار روز چهارشنبه در رقم ۳۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌شد در بازار برفی روز پنج‌شنبه با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به این نرخ فعالیت خود را در پله چهارم کانال ۳۳ میلیون تومانی آغاز کرد. در ادامه بازار روز پنج‌شنبه نرخ سکه افت قیمت بیشتری را نیز تجربه کرد تا در انتها با حدود ۳۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فعالیت خود پایان بخشد. گفتنی است که همزمان با افت نرخ سکه طلا طرح جدید، نیم و ربع سکه نیز در بازار روز پنج‌شنبه کاهشی ثبت شدند. هر یک از این قطعات طلایی با افت قیمتی ۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین به ترتیب در ارقام ۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند. همچنین قیمت گرم طلای ۱۸ عیار در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته ۳۶ هزار تومان افت کرد و به رقم ۲ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان رسید. بررسی‌های به عمل آمده از بازار ارز نیز گویای آن است که نرخ ارز در معاملات رسمی تغییر محسوسی نداشته، اما روند نرخ در بازار معاملات غیررسمی فردایی کاهشی شده است.