Untitled-2 copy

کاهش صادرات و افزایش واردات در فصل اول سال جاری از محرک‌های اصلی کاهش رشد اقتصادی آمریکا در فصل اول 2024 به شمار می‌رود. با استناد به فرمول تولید ناخالص داخلی که از جمع مصرف، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های دولت منهای تجارت جهانی حاصل می‌شود، کارشناسان این حوزه به تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر این موضوع پرداختند. بررسی‌ها گویای آن است که مصرف کالا، سرمایه‌گذاری غیرمسکونی، هزینه‌های مصرف‌کننده، صادرات و هزینه‌های دولت در این بازه روند کاهشی به خود گرفت و در مقابل هزینه‌های خدمات، سرمایه‌گذاری در تجهیزات، واردات و سرمایه‌گذاری مسکونی شیب صعودی به خود گرفته‌اند. اما قابل ذکر است که در میان متغیرهای ذکر شده، بیشترین سهم مربوط به تجارت جهانی بود. در راستای این موضوع صاحب‌نظران برجسته این حوزه واکنش احتمالی پاول به این موضوع را آنالیز کردند.

رشد قوی‌تر در فصل دوم 2024

گرچه برخی از اقتصاددانان معتقدند که داده‌های رشد اقتصادی آمریکا در این فصل آب سردی برآتش شتاب اقتصادی آمریکا می‌ریزد، اما برت رایان، اقتصاددان برجسته دویچه بنک، اظهار کرد که رشد کمتر تولید ناخالص داخلی در این فصل عمدتا ناشی از تجارت ضعیف‌تر بود که این امر در سه ماهه دوم اصلاح خواهد شد. همچنین او در ادامه تاکید کرد: «گزارش منتشر شده سیگنالی در خصوص کند شدن اقتصاد ایالات‌متحده به ما نمی‌دهد.» با وجود خوش‌بینی بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان از جمله برت رایان در خصوص اقتصاد این کشور، به نظر می‌رسد با شیب مثبت تورم و کاهش رشد اقتصادی در این کشور، وسوسه تغییر سیاست‌های پولی، در ماه‌های آتی بار دیگر بر ذهن سیاستگذاران سایه افکند.

وسوسه تغییر سیاست‌های پولی تشدید شد؟

رایان سویت، اقتصاد‌دان ارشد آکسفورد اکونومیکس در خصوص رشد اقتصادی آمریکا تاکید کرد که این داده‌ها موجب نگرانی جرمی پاول نخواهد شد؛ زیرا رشد اقتصادی در فصل بعدی بهبود خواهد یافت. در تایید این موضوع بازدهی خزانه‌داری 10 ساله آمریکا شیب صعودی به خود گرفت. دلیل این امر چیست؟ مادامی که بازدهی خزانه‌داری آمریکا شیب مثبت به خود می‌گیرد این سیگنال را از سیاستگذاران دریافت کرده که نرخ بهره برای مدت زمان بیشتری در سطوح سابق خود باقی می‌ماند. در همان زمان نیز شاخص ارزی با امید به تغییر سیاست‌ها صعود کرد، اما این روند ادامه‌دار نبود و اکنون در حال بازگشت به سطوح سابق خود است. از سوی دیگر فلز زرد پس از انتشار این گزارش و در واکنش به نزول دلار جهانی، شیب صعودی به خود گرفت.