در پی انتقادات اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از عملکرد گمرک و نیز ارائه گزارش کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق درباره رسوب ۸۴‌هزار TEV کانتینر در بنادر شهید رجایی، جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون حمل‌و‌نقل، تجارت، انرژی و صنعت اتاق تهران در حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی با رییس‌کل گمرک ایران برگزار شد و فعالان اتاق بازرگانی تهران مشکلات و موانع گمرکی و راهکارهای خود را مطرح کردند. به گزارش «ایسنا»، در این نشست که هاشم رهبری، رییس کل گمرک ایران، به همراه معاون امور فنی، صادرات و واردات خود حضور داشت؛ خوانساری، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق تهران، توضیحاتی درباره‌ مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در زمینه ترخیص کالا و رسوب کانتینرها بیان کرد و افزود: کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق تهران راه‌حل‌های خود را به دست‌اندرکاران ارائه می‌کند که لازمه آن همکاری گمرک، بانک‌ها، سازمان‌ بنادر و شرکت‌های حمل‌ونقل است.

در این نشست، همچنین اعضای اتاق تهران از پیگیری نکردن تصویب قانون جدید گمرکی از سوی گمرک گلایه کردند و خواستار پی‌گیری و تسریع اجرای آن شدند.

سیدحمید حسینی، نایب رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران، درباره‌ این نشست عنوان کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی، مصوبه هیات‌وزیران در بوشهر مبنی بر تسریع در ترخیص کالا با همکاری اتاق بازرگانی در زمینه رتبه‌بندی بنگاه‌های صاحب کالا در بندر شهید رجایی را به عنوان راهکار مطرح کرد تا بر این اساس تمهیداتی برای بنگاه‌ها در نظر گرفته شود که کارگروهی برای آن تشکیل شده است.

حسینی افزود: در این نشست تاکید شد رسوب کانتینر به وضع خطرناکی رسیده و مدت توقف کانتینرها در بندر به نسبت سال گذشته از ۲۴ به ۳۰ روز افزایش یافته و چنانچه تعداد کانتینرها به ۱۰۰‌هزار کانتینر برسد امکان پیدا کردن کانتینرها در محوطه وجود نخواهد داشت.

به گفته‌ او، در‌حال‌حاضر بیش از ۱۴۰‌هزار کانتینر حامل کالا به مقصد ایران در بندر جبل علی است که در صورت انتقال به بندر شهید رجایی وضعیت بسیار حادتر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: فرستادن اکثر کالاها به خط قرمز نیز موجب طولانی شدن مدت‌ ترخیص کالاها شده است.

حسینی ادامه داد: مقررات آسیکودا به طور کامل در گمرک اجرا نمی‌شود؛ چرا که در صورت اجرایی شدن آن نیازی به تشخیص هویت صاحبان کالا وجود نخواهد داشت و نیز مدت زمان ترخیص نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برخی گمرکات از پذیرفتن ضمانت‌نامه بانکی خودداری می‌کنند، افزود: گمرکات از وارد‌کنندگان ۵۰‌درصد وجه را به صورت نقدی مطالبه می‌کنند که اعمال سلیقه شخصی است.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران، گفت: علاوه بر اینکه امکانات لازم برای تخلیه کانتینر در بندر امام‌(ره) وجود ندارد؛ برای سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز گمرک این رویه را نمی‌پذیرد از این رو مشکلات عدیده‌ای برای تامین سوخت نیروگاه‌ها فراهم شده است. به گفته او، گمرک به انجام اقداماتی چون تامین تنخواه برای کانتینرها از گمرک شهید رجایی به هفت گمرک داخلی کشور و اعلام فراخوان برای حمل‌ونقل کانتینر، پذیرش ضمانت‌نامه شش‌ماهه برای ترخیص مواد‌اولیه واحدهای تولیدی و تلاش برای نقد شدن ضمانت‌نامه‌ها، تمدید نکردن مهلت ترخیص کالاها و متروکه شدن کالا در بندر شهید رجایی پس از موعد مقرر قانونی مکلف شده است.

حسینی عنوان کرد: علاوه بر موارد مذکور در زمینه سوآپ نیز به وزارت نفت پیشنهاد شده است که فرآورده‌ها را بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد و در مدت معینی صادر کند و به این ترتیب سوآپ به عنوان یک رویه گمرکی در قانون مقررات صادرات، واردات در بودجه ۸۶ پیش‌بینی شود.