خبرگزاری فارس: معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از روز دوشنبه، پرداخت پول خرید تضمینی گندم آغاز می‌شود و پیشنهاد داده‌ایم که نیمی از پول گندم را هنگام تحویل و نیمی دیگر را در مرحله تامین بودجه بپردازیم. امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در بودجه پیش‌بینی شده است.

حسن عباسی معروفان در مورد نحوه خرید و پرداخت خرید تضمینی گندم که از ابتدای سال ۹۶ در دوره جدید آغاز شده، خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل خرید تضمینی گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنان موظف به خرید تضمینی محصولات از جمله گندم و دانه‌های روغنی است. وی اضافه کرد: از اول فروردین ماه امسال کار تحویل و خرید تضمینی گندم در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و مباشران ما گندم‌ها را تحویل گرفته‌اند؛ اما مراحل اداری آن برای پرداخت پول از روز ۱۴ فروردین آغاز شده است. معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین در مورد نحوه پرداخت پول خرید تضمینی گندم در سال جدید هم گفت: سال گذشته در ابتدای شروع خرید تضمینی حداکثر یک تا ۵ هفته بعد پول گندمکاران پرداخت می‌شد؛ اما از خردادماه با کمبود منابع مواجه شدیم. امسال به همین دلیل پیشنهاد شده تا پول کشاورزان در این حوزه در ۲ مرحله پرداخت شود.

عباسی معروفان در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد: در این خصوص ما پیشنهاد دادیم که نصف پول گندم را هنگام تحویل و مابقی را در مرحله تامین بودجه پرداخت کنیم؛ اما این پیشنهاد هنوز مصوب نشده است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که پرداخت پول گندم‌های خریداری‌شده از ابتدای فروردین ماه از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. وی درخصوص اینکه چه میزان بودجه برای خرید تضمینی گندم در سال جاری پیش‌بینی شده است نیز گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده؛ چرا که بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن گندم خریداری خواهیم کرد که البته پیش‌بینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی این است که ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن گندم امسال در کشور برداشت می‌شود. وی همچنین در مورد وضعیت صادرات گندم مازاد نیاز کشور هم گفت: مجوز صادرات ۳ میلیون تن را از دولت گرفته‌ایم که کارهای اجرایی صادرات ۵۰۰ هزار تن آن انجام شده؛ اما ترجیح می‌دهیم، گندم‌ها تبدیل به آرد شود و سپس صادر شود؛ چراکه اکنون کارخانه‌های آرد ما با زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و این کار سبب ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتری خواهد شد.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران کشورهای مقصد صادراتی آرد و گندم ایران را عراق و افغانستان عنوان کرد و افزود: از کشورهای ترکیه و عمان هم درخواست‌هایی داشتیم که امیدواریم بتوانیم عملیات صادرات را آغاز کنیم.