دنیای اقتصاد: گسترش سطح روابط اقتصادی با اروپا جزو اصلی‌ترین برنامه‌های فعالان اقتصادی در دوران پسابرجام به‌حساب می‌آید به همین دلیل رفت‌وآمدهای تجاری برای شناخت طرفین از شرایط و ظرفیت‌های همکاری در دستور کار قرار دارد. در این راستا هیات ۳۵ نفره تجاری اتاق ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به کشورهای بلژیک و لوکزامبورگ سفر کرده است. در این سفر همایش‌های تجاری با حضور فعالان اقتصادی دو کشور به همراه ملاقات‌های رو در روی تجار برگزار شده است.

همچنین دیدار از مراکز معتبر صنعتی و تجاری دو کشور نیز از برنامه‌های این سفر بوده است. رئیس اتاق ایران طی سخنانی در همایش تجاری مشترک ایران و لوکزامبورگ که روز گذشته در لوکزامبورگ برگزار شد گفت: روابط دو کشور ایران و لوکزامبورگ به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی از چشم‌انداز مثبت و رو به‌رشدی برخوردار است. وی افزود: در نظر گرفتن این نکته ضروری است که موقعیت استراتژیک ایران می‎تواند این کشور را به پلی میان آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه تبدیل سازد که نشان‌دهنده موقعیت جغرافیایی ایران به‌صورت طبیعی و نقش تاریخی آن در دوران شکوفایی جاده ابریشم در منطقه‌ای با بیش از ۶۰۰ میلیون جمعیت است. شافعی در ادامه گفت: اقتصاد ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و از لحاظ جمعیت، دومین کشور بزرگ این منطقه محسوب می‌شود. همچنین ایران رتبه اول را از لحاظ تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی داراست. از نظر وی آمار بالای جوانان تحصیلکرده می‌تواند سرمایه‌ای باشد برای شرکای خارجی ما که با هدف نوآوری توسعه منابع طبیعی کشور یا مدرنیزه کردن بخش‌خصوصی، تصمیم به همکاری با شرکت‌ها و موسسات ایرانی دارندکه برخی از این زمینه‌های همکاری شامل انرژی، انرژی‌های تجدید‌پذیر، پتروشیمی، معدن، ساخت‌و‌ساز، کشاورزی، حفظ و ترمیم محیط‌زیست، بخش سلامت و داروسازی، مخابرات، بازاریابی بین‌المللی، پژوهش و توسعه، سرمایه‌گذاری و بانکداری است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: نگاهی به اقلام عمده وارداتی لوکزامبورگ از سایر کشورها مانند مواد معدنی، مواد شیمیایی، فلزات و مواد غذایی و صنعتی و پتانسیل موجود در کشور ایران در این زمینه‌ها و از طرف دیگر نیاز ایران در زمینه‌های فناوری اطلاعات، ارتباطات راه دور، خودرو، برخی خدمات فنی- مهندسی، آهن، فولاد، لاستیک، شیشه، آلومینیوم و حمل‌و‌نقل مواد شیمیایی که جزو صادرات کشور لوکزامبورگ است، می‌تواند به‌عنوان یک گام کوچک در آینده روابط تجاری دو کشور، تحول عظیمی را ایجاد کند. شافعی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نیز از اولویت‌های بخش خصوصی ایران است که قطعا از جذابیت زیادی برای تجار لوکزامبورگی برخوردار خواهد بود. همچنین همکاری‌های دو کشور در سایر زمینه‌ها مانند بخش هوایی، ایجاد مراکز تفریحی و همکاری در بخش گردشگری که هر دو کشور دارای پتانسیل قابل‌توجهی در آن هستند نیز می‌تواند ثمر بخش باشد. وی گفت: در بخش فاینانس نیز علاوه بر امکان تامین اعتبار لازم برای پروژه‌های نیمه تمام داخل ایران و خرید سهام صنایع بزرگ ایران، دو کشور می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری در کشورهای ثالث نیز همکاری سازنده‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و لوکزامبورگ در زمینه «نهادهای مالی و بازار سرمایه» اظهار کرد: رابطه بین نهادهای مسوول دو کشور می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. اکنون بیشترین بازدهی و کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه، مربوط به ایران با نرخ تورم ۸درصدی و سود اوراق نزدیک به ۱۸ درصدی است که چنین نرخ بازدهی را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت. به گفته شافعی، لوکزامبورگ بزرگ‌ترین مرکز صندوق سرمایه‌گذاری و مهم‌ترین مرکز بانکداری خصوصی در جهان است و با تجربه‌ای چندین‌ساله در زمینه بانکداری اسلامی، سومین کشور مطرح در این زمینه است و در حال حاضر نیز سرمایه‎گذارانی از این کشور در بازار سرمایه ایران حضور دارند. شافعی در دیدار با رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل بانک مرکزی لوکزامبورگ با اشاره به روابط خوب سیاسی ایران و لوکزامبورگ تصریح کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ایران در مناسبات تجاری بین‌المللی، نبود روابط بانکی است و کمک بانک‌های لوکزامبورگ می‌تواند نقطه عطفی در از سرگیری روابط بانکی ایران با سایر کشورهای دنیا باشد.

وی افزود:در بخش آموزش بانکداری فرصت‌های فراوانی برای فعالان این صنعت در هر دو کشور وجود دارد و طرف‌های ایرانی تمایل دارند از ظرفیت‌های تبادل همکاری آموزشی بین دو کشور و استفاده از تجارب لوکزامبورگ در این زمینه بهره‌مند شوند.