علاوه‌بر این برای فعالیت اقتصادی امنیت اجتماعی نیز باید برقرار باشد و نیروی انسانی کارآمد برای صنایع نیز تربیت شود و کارگران کشاورز برای درآمد بیشتر به‌کار در صنایع روی آورند که از ایده او برای کارگر‌کردن کشاورزان حکایت دارد. با این وجود نطقی دیگر، توجه درمیان بخشی از فعالان اقتصادی به مساله کشاورزی را نشان می‌دهد. محمد خسروشاهی رئیس اتاق بازرگانی تهران در همین کنفرانس در نطقی گفت: بازرگانان و صاحبان سرمایه باید به‌کار کشاورزی مدرن و تاسیس واحدهای بزرگ کشاورزی توجه کنند زیرا تا سال‌۱۳۵۰ برای یک‌میلیون و دویست‌هزار نفر باید شغل ایجاد شود، بااین‌حال توجه اصلی او نیز به ظاهر همچنان بخش صنعت است و نشانی دیگر از نقش بازرگانان در صنعتی‌کردن ایران. او در ادامه می‌گوید: اگر امروز سیزده‌درصد درآمد ملی را بخش صنعتی تشکیل می‌دهند، این‌ در واقع نتیجه کار بازرگانان دیروز، صاحبان صنایع امروز است.

در این دوره روابط بین‌المللی اتاق بازرگانی در بالاترین سطح برقرار است. از جمله در بیستم فروردین ۱۳۴۵ اتاق صنایع و معادن اعلام کرد که هیات توسعه صنعتی و بازرگانی آمریکا که چند روزی در تهران اقامت دارد، در روزهای ۲۳ و ۲۴فروردین در محل اتاق صنایع و معادن حاضر خواهد شد و در محل اتاق به‌کار خواهد پرداخت تا صاحبان صنایع بتوانند از نظرات و هدف‌‌‌‌‌های این هیات آگاه شوند‌‌‌‌‌. در نیمه خرداد ۱۳۴۵ بازرگانانی که قرار بود به‌نام هیات بازرگانی توسعه صادرات به اروپا بروند اولین جلسه خود را در اتاق بازرگانی تهران تشکیل دادند. برنامه کار این هیات سفر به انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا بود و ریاست این هیات را علی‌‌‌‌‌اکبر محلوجی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران بر عهده داشت. در پانزدهم شهریور ۱۳۴۵ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که به‌دنبال اعزام هیات بازرگانی به اروپا، به‌زودی یک هیات بازرگانی به شیخ‌‌‌‌‌نشین‌‌‌‌‌ها و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و همچنین هیات‌‌‌‌‌هایی نیز به خاور دور، آفریقا و حتی آمریکای‌جنوبی اعزام خواهند شد. در نیمه آذر ۱۳۴۵ اعلام شد که تا اواخر آذر سال‌۱۳۴۵ هیات بازرگانی ایران به عراق می‌رود‌‌‌‌‌. همچنین رئیس اتاق بازرگانی تهران در سفری به رومانی از یک هیات بازرگانی رومانی برای سفر به ایران برای انجام مذاکرات بازرگانی و صنعتی دعوت به‌عمل آورد. در هفتم دی ۱۳۴۵ بر اساس توافق بین ایران و ترکیه و پاکستان در کمیته مشترک اتاق‌های بازرگانی سازمان همکاری عمرانی، کالاهای قابل صدور به پاکستان مشخص شد.

در نیمه بهمن ۱۳۴۵ اتاق بازرگانی چکسلواکی هشتاد طرح صنعتی کوچک به اتاق بازرگانی تهران ارائه کرد و آمادگی خود را برای‌دادن اعتبار مالی و وام با حداقل بهره و کمک‌های فنی جهت اجرای این طرح‌ها اعلام کرد. دولت نیز به ظاهر به شکلی «همه‌جانبه» هوای اتاق بازرگانی را داشت و مانند امروز بحث از دخالت و رقابت دولت درمیان نبود. نشان این ادعا اینکه در ۲۷شهریور ۱۳۴۵ در اجتماع بزرگ بازرگانان در محل اتاق بازرگانی تهران که با حضور هویدا تشکیل شد محمد خسروشاهی رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن قدردانی از فعالیت‌های اقتصادی دولت گفت که با اقدامات همه‌جانبه‌‌‌‌‌ای که از طرف دولت برای گسترش بازرگانی با شرق و غرب انجام می‌شود، بخش‌خصوصی باید حداکثر بهره‌‌‌‌‌برداری را بکند، اما به چه علت؟ او ادامه داد: باید بتوانیم دست‌کم ۲۰‌درصد به درآمد ارزی از راه صادرات بیفزاییم وگرنه امکان تامین احتیاجات وارداتی را نخواهیم داشت که با توجه به صادرات نفتی مناسب ایران نشان از حجم عظیم واردات کشور در این برهه دارد.  در ۱۶ مهر ۱۳۴۵ هیات نظارت بر انتخابات دوره سوم اتاق صنایع و معادن ایران نتیجه دوره سوم را برای انتخاب ۳۰نفر عضو این اتاق را اعلام کرد و برای ‌بار سوم شریف امامی به‌عنوان رئیس اتاق صنایع برگزیده شد. بازی صنعت و سیاحت همچنان تا چند سال‌ به همین سیاق باقی بود.