محسن سعیدیان *

تا چند سال پیش کشور ما یکی از واردکنندگان دی‌کلسیم فسفات برای مصارف دام و طیور بود و هر ساله برای واردات آن از کشورهای اروپایی و آفریقایی میلیون‌ها دلار ارز پرداخت می‌کردیم و حمل‌و‌نقل آن نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود. خوشبختانه در چند سال گذشته با کمک و هدایت وزارتخانه‌های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و با سرمایه‌گذاری و کوشش بخش خصوصی به مرور کارخانه‌های تولید دی‌کلسیم فسفات در نقاط مختلف کشور احداث شد، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر تولید آنها به حدی رسید که کشور را از این نظر به مرحله خودکفایی رسانده و مشکلات واردات از کشورهای خارجی رفع شده است.

پاره‌ای از این موسسات علاوه بر نصب ماشین‌آلات پیشرفته و مدرن،‌ محصولاتی با استاندارد ایران و استانداردهای بین‌المللی تولید کردند که علاوه بر استفاده مصرف‌کنندگان داخلی، مقداری از آن به کشورهای CISو حاشیه خلیج فارس نیز صادر شد.

به موازات نصب کارخانه‌های مدرن با ماشین‌آلات مجهز و پیشرفت‌های به دست آمده علمی در این زمینه موسسه استاندارد ملی ایران نیز با مشارکت اساتید دانشگاهی و تولیدکنندگان داخلی و کارشناسان با تجربه کشور مبادرت به بازبینی استاندارد دی‌کلسیم فسفات هیدراته با فرمول شیمیایی«CaHpo۴.۲H۲o » تحت شماره ۲۵۱۳ کرد که مورد عمل کار خانه‌های مربوطه قرار گرفته است.

علاوه بر این تولیدات، پاره‌ای از کارخانه‌ها در مقایسه با تولیدات خارجی در موسسات تحقیقاتی دانشگاهی مورد بررسی، تحقیق و آزمایشات فارمیک قرار گرفت که نتایج مثبت آنها به طور رسمی منتشر شده است.

استاندارد دی‌کلسیم فسفات برای کسب بیش‌ترین ارزش بیولوژیک، بالاترین کارآیی ضریب تبدیل غذایی، بالاترین ارزش اقتصادی فسفر و کلسیم در متابولیسم بدن دام و طیور، کاهش میزان فلزات سنگین و مشخصه میزان فسفر محلول در آب در سال‌های اخیر چندین بار مورد بازبینی مجدد و تکمیل نهایی قرار گرفته است به طوری که دی‌کلسیم فسفات هیدراته با مشخصات یاد شده در استاندارد شماره ۲۵۱۳ (تجدید نظر چهارم) با قابلیت هضم و جذب بالا در بالاترین سطح منابع لازمه را برای مصرف‌کنندگان تامین می‌کند. متاسفانه با وجود اوامر رهبر معظم انقلاب به دولت در مورد حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه و بی‌کیفیت خارجی، به تازگی شایعاتی در مورد واردات دی‌کلسیم فسفات نامرغوب به صورت دی‌کلسیم فسفات انیدرید (بدون آب) شایع شده است که در تضاد با مشخصات مذکور در استاندارد ملی ایران است. از این رو افراد و شرکت‌های ذی‌نفع در واردات با تحت فشار قراردادن سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سعی در تغییر استاندارد علمی ایران برای رسیدن به اهداف سودجویانه خود دارند و چنانچه هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام نشود، پیامدهای منفی از جمله تعطیلی حدود ۵۳ کارخانه و کارگاه تولید داخلی، بیکاری ۳۰۰۰ تلاش‌گر ایرانی، کاهش اجباری کیفیت داخلی به منظور رقابت با محصول ارزان وارداتی، تبدیل کشور از خودکفایی به مرحله وابستگی، مصرف اجباری دی‌کلسیم فسفات، نامرغوب وارداتی توسط مرغداران و دامداران کشور و تاثیر نامطلوب آن روی دام و طیور و در نهایت انسان را در پی خواهد داشت. در پایان از تمام مجریان و دستاندرکاران دلسوز تقاضا می‌شود، سریعا و با حساسیت زیاد به این مسئله رسیدگی کرده و مانع ضرر و زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی و از بین رفتن سرمایه‌های داخلی شده و اوامر رهبر انقلاب را در مورد عدم ورود تولیدات خارجی که مشابه مرغوب‌تر آن در داخل تولید می‌شود، رعایت کنند.

* دبیر انجمن تولید‌کنندگان دی کلسیم فسفات سراسر کشور