رسوب کالا در بندر شهید رجایی جدی نیست

تلاش گمرک این است که برای حفظ حقوق مردم و دولت و اعمال قوانین و مقررات بدون اینکه تحت تاثیر فشار قرار گیرد، مسوولیت خود را به انجام برساند؛ از آن جمله است تحرکات رسانه‌ای که اخیرا در سطح وسیعی درباره موضوع ۵/۱میلیارد تومان صادرات صوری از گمرک خرمشهر انعکاس یافت که واقعیت ندارد. رییس کل گمرک، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب به نظارت‌هایی که در گمرک‌های مختلف صورت می‌گیرد و به اقدامات گمرک خرمشهر و کشف ۶ فقره پرونده قاچاق و کلاهبرداری و اعلام جرم به مقامات قضایی اشاره کرد و افزود: از جمله یکی از موارد کشف شده اخیر در گمرک خرمشهر مبلغ ۱۱۷میلیارد ریال کسر پرداختی بود که با ۱۰۰درصد جریمه با مبلغ ۲۴۵میلیارد ریال از سوی گمرک اعلام جرم شد.

محمد هاشم رهبری ادامه داد: ‌مجموع صادرات سا‌ل‌های ۸۵ و ۸۶ این گمرک ۴۹۸میلیون دلار بوده و صادرات صوری سنگ هم توسط اداره کل صادرات گمرک ایران به موقع در گمرک خرمشهر کشف و از پرداخت جایزه صادراتی و سایر امتیازات به آن جلوگیری به عمل آمد. بخشی از جوایز سال ۸۵ پرداخت شده و بخشی از جوایز سال ۸۶ نیز پرداخت نشده است، بنابراین امکان صادرات صوری و منتفع شدن از این زاویه امکان ندارد.

رهبری به کشف جرم بیش اظهاری صادرات در گمرکات کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: در این گمرک صادرات عدسی عینک به میزان

سه میلیون دلار اظهار شده بود و باتوجه به اینکه میزان صادرات بیش از تولید داخل بود گمرک ایران آن را کشف و اعلام جرم کرد و همچنین اخیرا توسط گمرک در یکی از مناطق استان کرمان نیز درباره سه پرونده به دادگاه اعلام جرم شده است.

وی تاکید کرد: واردات ۴۸میلیارد دلاری در سال ۸۶ و نیز درآمدهای ۵۳هزار میلیارد ریالی از حقوق ورودی با احتساب ضمانتنامه‌های مابه‌التفاوت ابتدا و انتهای ۸۶ نشان می‌دهد که درآمد گمرک نسبت به سال گذشته به میزان۱۳درصد رشد داشته است و این به معنای جلوگیری از کم‌اظهاری‌ها است. بنابراین معتقدم روش‌های مناسب و دقت لازم در این خصوص در گمرک وجود دارد و ساختار گمرک نیز به گونه‌ای هوشیار و هماهنگ است که حتی‌المقدور جلوی کم اظهاری‌ها گرفته شده است. ضمن اینکه در بررسی‌های بعد از ترخیص کالا که در بازبینی های گمرکات اجرایی و اداره کل بازبینی گمرک به عمل آمده است، مبلغ ۴۲۲میلیارد ریال کسر دریافتی مطالبه شد.

رییس کل گمرک ایران همچنین درباره نحوه ارزش گذاری کالاهای وارداتی توضیح داد: ارزش‌های اعلام شده از سوی گمرک به دلیل عبور از فیلترهای مختلف واقعی است و گمرک ارزش حدود ۸۰ درصد از کالای وارداتی را طبق بند یک ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی بر اساس اظهارات صاحب کالا می‌پذیرد و اگر باتوجه به سوابق و دیگر شواهد و قرائن موجود اظهار صاحبان کالا را نامناسب بداند، به بند ۲ و ۳ ماده ۱۲۱ مراجعه می‌کند.

وی افزود: با هدف دستیابی به ارزش واقعی برخی کالاها از جمله انواع خودرو به وزارت بازرگانی پیشنهاد شده است که در زمان ثبت سفارش رمز ورود به سایت‌های تولید کنندگان و شرکت‌ها در اختیار گمرک قرار گیرد تا گمرک به راحتی به قیمت‌های واقعی خودروی وارداتی دسترسی داشته باشد. علاوه براین با سفارتخانه‌های ایران برای دریافت ارزش‌های واقعی نیز مکاتبات لازم صورت گرفته است.

رهبری تاکید کرد: طبق قانون خودرو نمایندگان وزارت صنایع و معادن و گمرک ایران برای رسیدن به قیمت واقعی خودرو مقرر داشته‌اند برای هر خودرو از نماینده مربوطه استعلام شود. قیمت آهن‌آلات نیز با توجه به بورسی بودن آن در بورس‌های جهانی تعیین می‌شود و به صورت هفتگی در متال بولتن ذکر می‌شود که با توجه به اشتراک گمرک ایران، گمرکات اجرایی به صورت آن لاین به این ارزش‌ها دسترسی دارند.

وی گفت: بیش از ۱۴۰هزار رکورد در لوح فشرده ارزش گمرک وجود دارد که قیمت‌ها در آن ذکر شده است و هر سه ماه یکبار نیز کنترل می‌شود و در همه گمرکات نیز به شکل یکسان قابل اجراست. البته در کنار این روش‌ها از اینترنت نیز برای تعیین قیمت استفاده می‌شود.

رهبری عنوان کرد: در قانون سال ۱۳۵۰ سود عمده فروشی ۱۵ درصد و سود خرده فروشی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است که اخیراً با تلاش گمرک در قانون بودجه سال ۸۶ این موضوع اصلاح و سود عمده فروشی به ۸ درصد و سود خرده فروشی به ۱۲ درصد کاهش یافت. بنابراین گمرک با مراجعه به سایت‌ها و بازارهای عمده فروشی مستند سازی قیمت واقعی کالا قبل از پرداخت حقوق ورودی را محاسبه و حقوق قانونی دولت رابه درستی محاسبه و اخذ می‌کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه دسترسی به قیمت‌های واقعی همه کالاها تقریبا ناممکن است، اما تلاش گمرک اجرای دقیق و صحیح تعیین ارزش است بنابراین از همه تولیدکنندگان خواسته شده است تا از این فرصت استفاده کرده و بار دیگر از کلیه تولید کنندگان درخواست می‌کند در صورتی که مستنداتی در مورد کم‌اظهاری در گمرک دارند برای بررسی و ارسال به گمرک ارائه کنند. برخی وارد‌کنندگان کالا تلاش می‌کنند با درج کلماتی روی بسته‌بندی کالا یا خود کالا، کالای خود را مرغوب‌تر از آنچه هست وانمود کنند تا سود بیشتری را نصیب خود کنند لذا گمرک با اعمال بند ۱۲ ماده ۴۰ قانون آیین‌نامه امور گمرکی از این روند جلوگیری کرده است و موجب جلوگیری از اغفال و تضییع حقوق مصرف‌کننده می‌شود.

رییس کل گمرک همچنین در مورد رسوب کالا در بندر شهید رجایی نیز با استناد به گفته اخیر مسوولان سازمان بنادر و کشتیرانی آن را حل شده بیان کرد و توضیح داد: با تجهیز بیشتر بندر شهید رجایی توسعه باراندازها و پس کرانه ها مشکلی وجود نخواهد داشت، اما نکته اینجاست که در حال حاضر که وضعیت عادی است تعداد ۷۵هزار TUE موجود است. با وجود اینکه در بهمن ماه وضعیت غیر عادی اعلام شده بود و کالای موجودی به عنوان کالای رسوبی عنوان شده بود حدود ۸۳هزار TUE که بخشی از آن در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد موجود بود.

وی گفت: این موضوعات در حالی مطرح شد که نگهداری کالا در منطقه ویژه هیچ محدودیتی ندارد و بنابراین ملاحظه می شود که همه بحث‌ها و اتفاقات تنها درباره شش تا هفت‌هزار TUE بوده و رسوب کالا جدی نبوده است. از سوی دیگر از نظر قانونی صاحب کالا می‌تواند تا چهار ماه کالا را نگاه داشته و به گمرک ارسال نکند، چرا که با صدور قبض انبار، کالا در انبار بنادر کشتیرانی نگهداری می‌شود. البته اگر درخواستی هم دریافت شود مدت نگهداری تا چهار ماه دیگر نیز قابل تمدید است که درخواست تمدید آن از سوی گمرک شهید رجایی پذیرفته نمی‌شود.

رهبری افزود: تدبیر دیگری که جهت روانی ترخیص و کاهش رسوب کالا به طور اصولی و مستمر اتخاذ شده است در ۲۷ دی ماه ۸۶ به ۱۲ وزارتخانه اعلام شد که کالای خود و واحدهای تابعه را از گمرک شهید رجایی خارج و به اولین گمرک نزدیک به محل مورد استفاده آن کالا منتقل کنند. از سویی اجازه ترانزیت شخصی داخلی و نیز ترانزیت اداری داخلی علاوه بر سه گمرک قبلی به گمرکات دیگر هم صادر شد تا همه کالاها به نزدیک ترین محل استفاده منتقل و از رسوب مجدد کالا در تهران جلوگیری شود که بدین ترتیب هم هزینه های حمل و نقل و هم تراکم حمل و نقل به حداقل رسانده شده است.

رییس کل گمرک عنوان کرد: به رغم امکانات محدود موجود در بندر امام خمینی (ره) گمرک ایران با درخواست وزیر راه مبنی بر مجوز کاپوتاژ دریایی از بندر شهید رجایی به بندر امام نیز موافقت کرد و در کنار آن تلاش شد از ظرفیت ریلی و جاده‌ای کشور در حد امکان برای انتقال کالاها به داخل کشور استفاده شود. با تلاش شبانه روزی صورت گرفته و انجام فعالیت‌های روزانه (صادرات، ترانزیت، واردات) علاوه بر کالاهایی که از طریق راه آهن حمل می شد روزانه بیش از ۱۸۰۰ کامیون و تریلی از گمرک شهید رجایی ترخیص شده است.

رییس کل گمرک ایران گفت: ترانزیت داخلی اداری گمرک در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵، ۵۶ درصد و ترانزیت داخلی شخصی کانتینری سال ۸۶ نیز نسبت به سال ۸۵ ، ۳۲ درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: گمرک به شدت با محدودیت تجهیزات، نیروی انسانی، اماکن اداری و گمرکی اعتبارات و دیگر امکانات مواجه است و سازمان بنادر و کشتیرانی نیز باید شرایط لازم (توسعه ساختمان اداری، تجهیزات، امکانات) را برای فعالیت‌های بیشتر گمرکات بندری فراهم کند. این امر مهمی است که همه مسوولان به آن اذعان دارند؛ حتی کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس هم در گزارش خود به این موضوع پرداخته است و امیدواریم افزایش اعتبارات و تأمین نیروی انسانی و تجهیزات الکترونیکی برای گمرک مد نظر قرار گیرد.