انتقاد وزیر سابق بازرگانی از افزایش واردات از آمریکا

صادرات ایران به آمریکا از ۱۰۵‌میلیون دلار به ۸/۵۹میلیون دلار کاهش یافته است

وزیر سابق بازرگانی از اینکه روابط اقتصادی کشورمان با سیاست‌ خارجی هماهنگی چندانی ندارد، اظهار تاسف کرد و افزود: در بسیاری موارد شاهدیم که روابط اقتصادی کشور بر خلاف اراده سیاسی کاهش یا افزایش می‌یابد، بنابراین باید بررسی شود که فعالیت‌های اقتصادی تا چه میزان با سیاست‌ خارجی تطابق دارد. محمد شریعتمداری با اشاره به شرایط تحریم بر لزوم‌ هماهنگی بیشتر سیاست خارجی با روابط اقتصادی تاکید کرد و گفت: برای اینکه در چنین شرایطی دچار مشکل نشده و اگر تحریم‌ هم انجام شد، بیشتر خود را تنبیه نکرده باشیم، ایجاب می‌کند در دوره میان مدت و کوتاه مدت وابستگی‌ها کشورهایی که منافع ما را به خطر می‌اندازند، به حداقل برسانیم.

شریعتمداری در گفت‌و‌گو با «ایسنا» تصریح کرد: نمونه چنین روندی این است که منافع ملی ما در آمریکا پایمال می‌شود و همزمان با آن واردات از این کشور افزایش می‌یابد که یکی از شواهد نبود هماهنگی‌ها است.

وزیر سابق بازرگانی با اشاره به گزارش اداره آمار آمریکا عنوان کرد: در شرایطی که آمریکا علیه منافع ملی ایران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند، واردات ایران از آمریکا در نیمه نخست سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ از ۹/۳۹میلیون دلار به ۶۵‌میلیون دلار افزایش یافته که منطقی نیست و متاسفانه در همین مدت صادرات ایران به آمریکا از ۱۰۵‌میلیون دلار به ۸/۵۹میلیون دلار کاهش یافته است.

شریعتمداری تاکید کرد: اگر آمار اعلام شده از سوی اداره آمار اقتصادی آمریکا صحت ندارد، باید از سوی مسوولان کشورمان تکذیب یا اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم حجم عملیات تجاری ایران و آمریکا مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که روابط اقتصادی کشور بر خلاف اراده سیاسی عمل نکند.