گروه بازرگانی - دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای گمرکات سراسر کشور را ملزم کرد تا قانون مالیات بر ارزش افزوده را از اول مهرماه سال جاری اجرا کنند. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، بر اساس این بخشنامه و با توجه به تبصره یک ماده ۲۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده از اول مهرماه سال جاری معادل ۵/۱درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کالای وارده از مجموع حقوق ورودی به‌علاوه ارزش سیف کالا دریافت می‌شود.

همچنین گمرکات کشور باید مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص موضوع تبصره ماده ۱۶ قانون مذکور را قبل از ترخیص از واردکنندگان کالا اخذ و در ستون‌های مربوط در پروانه‌ها یا پته‌های گمرکی و اظهارنامه‌های گمرکی درج کنند.

بنا بر اعلام دفتر واردات عوارض مذکور برای انواع سیگارها و محصولات دخانی معادل سه درصد و انواع بنزین و سوخت هواپیما معادل ۱۰‌درصد و نفت سفید و نفت گاز ۱۰‌درصد و نفت کوره پنج درصد است. بر اساس بخشنامه دفتر واردات از اول مهرماه سال جاری کالای اظهار شده به گمرک مشمول قانون مذکور و اخذ مالیات عوارض مشروحه خواهد بود.

بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک ایران کالاهایی که قبل از اول مهرماه سال جاری اظهار و تشریفات گمرکی آن انجام شده اما آن پروانه سبز گمرکی صادر شده اما از گمرک خارج نشده است از شمول دستورالعمل خارج است.