سایه جنگ بر بندر گوادور

محمدجواد صادقی - موج جدید نزاع‌های قومی در ایالت‌های بلوچ‌نشین پاکستان که از ۷ آوریل سال‌جاری میلادی در شهرهای کراچی، کویته، تربت و بنادر مهم و استراتژیک پسنی و گوادور آغاز شد، معادلات اقتصادی و سیاسی آن کشور را به هم زده است. شبکه گازرسانی پاکستان که تاسیسات آن در منطقه کویته مرکز بلوچستان پاکستان مستقر است، آسیب جدی دیده به طوری که گازرسانی به دو ایالت پنجاب و سند مختل شده است و این منطقه که به عنوان گلوگاه ترانزیت از بندر گوادور به کشورهای آسیای میانه و مرکزی مطرح است، تبدیل به منطقه‌ای ناامن و آشوب‌زده شده است.

بندر گوادور مورد توجه مقامات پاکستان به ویژه دولت قبلی بوده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی (افزون بر یک‌میلیارد دلار) در راستای ایجاد مگاپورت توسط کشورهای چین و سنگاپور در آنجا انجام شده است.

مجریان این پروژه که روزی رویای رقابت با منطقه آزاد چابهار را در سر می‌پروراندند اکنون بلاتکلیف شده‌اند؛ چراکه دامنه ناامنی و آشوب‌ها به این منطقه اقتصادی نیز کشیده شده و بسیاری از ادارات دولتی و مراکز استقرار پلیس و ارتش پاکستان مورد تهاجم نیروهای شبه نظامی قرار گرفته است.

سرمایه‌گذارانی که به بندر گوادور رفته‌اند از وضعیت موجود احساس ناامنی می‌کنند، به طوری که در حال انتقال سرمایه و دارایی‌های خود از پاکستان به سایر کشورهای خارجی هستند .

اما آنچه برای منطقه آزاد چابهار مهم است، رقابت نیست، بلکه وجود آرامش و امنیت در بندر گوادور پاکستان به عنوان یک بندر مهم اقتصادی است، چراکه استفاده از قابلیت‌های مشترک چابهار و گوادور و ایجاد اشتغال در دو منطقه می‌تواند به برقراری صلح و ثبات و امنیت بیشتر کمک کند.