چینی‌ها دیگر گشایش اعتبار نمی‌کنند

گروه بازرگانی- رییس اتاق مشترک ایرن و چین می‌گوید: بانک‌های چینی از گشایش اعتبار برای تجار ایرانی خودداری می‌کنند.

اسداله عسگر اولادی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه بانک‌های دولتی چین در هفته اخیر از گشایش LC برای تجار ایرانی خودداری می‌کنند، افزود: بانک‌های چینی هنوز دلیلی برای این اقدام بیان نکرده‌اند متاسفانه ادامه این روند به مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور صدمه خواهد زد. وی از اعزام هیات تجاری اتاق مشترک ایران و چین به پکن و شانگهای خبر داد و گفت: این هیات‌ها که یکی از آنها در پکن به سر می‌برد با هدف مذاکره برای حل مشکلات بانکی به وجود آمده بین دو کشور اعزام شده‌اند و از سوی دیگر بانک مرکزی نیز در حال مذاکره با طرف چینی برای حل این موضوع است.

عسگر اولادی عنوان کرد: علاوه بر هیات‌های اعزام شده یک هیات تجاری بخش خصوصی نیز در هفته جاری عازم هنگ‌کنگ می‌شود تا دلایل تصمیم اخیر بانک‌های چینی را مورد بررسی قرار داده و در جهت حل آن اقدام کند هر چند که کار سختی است.

وی با اشاره به مبادلات ۱۸میلیارد دلاری ایران و چین در سال ۸۵ تصریح کرد: در صورت ادامه مشکلات بانکی و گسترش دامنه آن میزان مبادلات دو کشور کاهش یافته و بر خلاف پیش‌بینی‌ها به ۲۰میلیارد دلار نخواهد رسید.

عسگراولادی که ریاست اتاق مشترک ایران و روسیه و ایران و استرالیا را نیز بر عهده دارد، درباره وضعیت مبادلات تجاری کشورمان با این دو کشور اظهار کرد: مبادلات کشورمان با استرالیا در چند ماه اخیر پیشرفت چندانی نداشته است چراکه استرالیا در مدت اخیر درگیر انتخابات بوده و همین موضوع موجب کسادی مبادلات تجاری دو طرف شده است.

او افزود: فعالان اقتصادی بخش خصوصی اتاق مشترک ایران و روسیه نیز همچنان در تلاش هستند تا با افزایش حضور در نمایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و رفع مشکلات گمرکی دو کشور، زمینه‌های توسعه مبادلات ایران و روسیه را فراهم کنند.

چندی پیش خبرگزاری «دویچه وله» گزارش داد که آلمان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران از دست داده است. اما اگر دود ادامه مناقشه غرب با ایران به چشم موسسات آلمانی رفته، سود آن مستقیما به جیب چینی‌ها سرازیر شده است.

بنابر گزارش رسانه‌های آلمان، تنها در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، میزان صادرات چین به ایران ۴۴درصد افزایش یافته است.

حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و چین در سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۴میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن ۴۳درصد افزایش نشان می‌داد. جواد منصوری، سفیر ایران در چین پیش‌بینی کرده است که این میزان در سال‌جاری میلادی (۲۰۰۷) به ۲۰میلیارد دلار برسد.

ایران در عین حال یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت خام چین است و بیش از ۱۲درصد از واردات نفت آن کشور را تامین می‌کند. چین هم ا کنون روزانه بیش از نیم‌میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند که دو برابر میزان آن در سال ۲۰۰۶ است. بنا به آمارهای گمرک چین، ایران در حال حاضر تامین‌کننده نخست نفت‌خام چین است.

افزایش مبادلات با چین در دو سال اخیر در پی تغییر نگاه تجارت خارجی کشور از «غرب به شرق» رخ داده است. بنابراین تصمیم بانک‌های چینی، غیرمنتظره و چالش‌برانگیز است.