نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را دوباره اصلاح کردند. شورای نگهبان به دلیل وجود ابهام در لایحه مذکور به آن ایراد گرفته بود که کمیسیون مربوطه ایراد را وارد دانسته و با افزودن عباراتی به ماده ۲ این لایحه‌، ایراد شورای نگهبان را رفع کردند.

براساس مصوبه مجلس کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات‌، منفردا یا مشترکا مسوول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین یا مندرجات قرارداد مربوط با عرف در معاملات هستند.

اگر موضوع معامله کلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده‌، مشتری حق دارد صرفا عوض سالم را مطالبه کند و فروشنده باید آن را تامین کند.

مجلس همچنین مقرر کرد اگر موضوع معامله جزئی (عین معین) باشد مشتری می‌تواند معامله را فسخ کند یا کلیه خسارات ناشی از عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده را مطالبه کند و فروشنده موظف است‌، پرداخت کند.

نمایندگان مصوب کردند در صورت فسخ معامله از سوی مشتری پرداخت خسارت از سوی عرضه کننده منتفی است و باید کلیه خسارات ناشی از عیوب یا عدم انطباق کالا یا کالای مشخص شده در غیر از بیع کلی را جبران کند.