برنج وارداتی آلوده است یا نیست؟

دنیای اقتصاد- کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای،‌ نتایج آزمایشات بدوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران را درباره آلوده بودن ۱۳ برند تجاری برنج وارداتی به سموم کادمیوم، آرسنیک و سرب نگران‌کننده بخواند. اما مجموعه تحولات پیدا و پنهان این رویداد مهم غذایی به سمتی پیش رفت که روز گذشته موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، گزارش منتشره سازمان متبوع خود را غیرواقعی دانست. اگرچه نتیجه این داستان در قیمت برنج ایرانی منعکس شد. قیمت برنج ایرانی بالا رفت

قطع شدن تبلیغات برنج‌های خارجی و زیر سوال رفتن کیفیت این برنج‌ها، کاهش تقاضا و مصرف آنها را در پی داشته است؛ بازار برنج ایرانی رونق گرفته و در کنار افزایش قیمتی که به گفته مسوولان تا حدودی طبیعی است، زمینه برای سوءاستفاده از این وضعیت نیز فراهم شده است.

از جمله این برنج‌ها، برنج هاشمی است که در یکی از شهرهای استان مازندران از کیلویی هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تومان به دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ تومان و در یکی از شهرهای استان گیلان هم از کیلویی هزار و ۷۰۰ تومان به دو هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.

برنج صدری هم در این شهر استان گیلان از کیلویی دو هزار تومان به دو هزار و ۲۰۰ تومان و در استان مازندران هم به دو هزار و۶۰۰ تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بهای برنج‌های وارداتی نیز در این دو استان از بیش از دو هزار و ۴۰۰ تومان به کمتر از هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است.

با این حال آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۷ شهریور ماه سال جاری در تهران نشان‌دهنده کاهش ۳ دهم درصدی بهای برنج داخلی درجه یک برخلاف افزایش ۵/۱درصدی قیمت برنج‌های وارداتی غیرتایلندی است.

حسن رادمرد، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی، در همین مورد به خبرنگار «ایسنا» می‌گوید: این افزایش قیمت طبیعی است؛ چرا که به دلیل کاهش تقاضای برنج‌های هندی طبیعی است که بازار عرضه و تقاضای برنج‌های ایرانی بیشتر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مسائل اخیر در مورد برنج‌های وارداتی هندی، مقداری از این بحث‌ها را حاشیه‌ای ‌می‌داند و بیان می‌کند: به هر حال یک عده تجار هم در حال وارد کردن این برنج‌ها از کانال‌های مستقیم هستند که کنترل کیفی نیز شده است، اما حالا چگونه ایراد این شکلی گرفته‌اند، نمی‌دانم!

عقب‌نشینی سازمان استاندارد

از سوی دیگر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با عقب نشینی از مواضع قبلی مدیران این سازمان، اعلام کرد که انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت کنترل و نظارت بوده و جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان نیست.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سالانه مقدار فراوانی برنج از کشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیج‌فارس، اقیانوس هند، تایلند، اروگوئه، آرژانتین و برخی کشورهای اروپایی همانند اتریش و سوئیس وارد ایران می‌شود که تنوع زیادی دارد.

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به گزارش کارشناسان این سازمان آمده است: موضوع آلودگی به سرب به طور غیرمنطقی به همه واردات برنج تعمیم داده شد و مصرف‌کنندگان را نگران کرد که این اقدام دور از انتظار بود.

مسوولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در دو هفته اخیر پذیرفته بودند که ۱۳ نوع برنج وارداتی غیراستاندارد و غیرقابل مصرف است.

براساس اعلام قبلی این سازمان، کلیه برنج‌های وارداتی با نام‌های آریا، خاطره، ۱۸۱، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی با استانداردهای بین‌المللی و داخلی مغایرت دارند و شهروندان باید از مصرف آنها خودداری کنند.