قیمت کالاهای مصرفی بالا رفت

گروه بازرگانی - در هفته منتهی به ۲۱ اسفندماه سال‌جاری میانگین نرخ لبنیات،‌ میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و مرغ، قند و شکر،‌ چای و روغن نباتی به ترتیب ۴/۵ درصد، ۸/۳۴ درصد، ‌۲۱ درصد، ۸/۳۶ درصد، ۴/۵۳ درصد، ۶/۷ درصد و ۴/۲ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته گران‌تر شده است. براساس گزارش بانک مرکزی، در گروه لبنیات نرخ ماست غیر‌پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر غیرپاستوریزه، پنیر پاستوریزه، کره پاستوریزه و شیر استرلیزه، قیمت این محصولات در هفته سوم اسفند ماه سال ۸۸ نسبت به دوره مشابه سال ۸۷،‌ به ترتیب ۷/۱ درصد، ۱۰ درصد، ۷/۲۲ درصد، ۲/۱ درصد و ۳/۹ درصد گران‌تر شده است.

همچنین میانگین نرخ گروه حبوب ۲/۱ درصد افزایش یافته است و قیمت سایر اقلام این گروه از جمله نخود،‌ لپه، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید و قرمز در هفته سوم اسفند ماه امسال در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۱/۵ درصد، ۹/۱ درصد، ۹/۱ درصد، ۹/۵ درصد و ۴/۵ درصد افزایش یافته است.

در این میان، بیشترین افزایش قیمت در گروه میوه‌های تازه رخ داده است تا جایی که نرخ انار، لیمو شیرین، پرتقال درجه یک و دو، سیب قرمز، سیب زرد، نارنگی و انگور در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۶/۷۷ درصد، ۴/۴۹ درصد، ۶/۳۵ درصد، ۷/۵۲ درصد، ۷/۷ درصد، ۳/۱۵ درصد، ۶/۲۰ درصد و ۲/۱۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین آمار بانک مرکزی از رشد ۲۱ درصدی میانگین قیمت گروه سبزی‌های تازه خبر می‌دهد تا جایی که قیمت خیار، گوجه فرنگی، بادنجان، کدوی سبز و سیب‌زمینی در هفته منتهی به ۲۱ اسفندماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۲۹ درصد، ۳/۷ درصد، ۸/۲۲ درصد، ۴/۲۸ درصد و ۷/۵۵ درصد گران‌تر شده است.

براساس این گزارش، میانگین قیمت گوشت در هفته مورد گزارش بانک مرکزی نسبت به دوره مشابه سال ۸۷، ۸/۳۶ درصد گران‌تر شده است، قیمت گوشت گوسفند با استخوان و گوشت گاو گوساله بی‌استخوان نسبت به سال قبل به ترتیب ۹/۵۰ درصد و ۴/۱۸ درصد افزایش یافته است.

میانگین نرخ مرغ در هفته سوم اسفند ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴/۱۲ درصد گران‌تر شده است.

همچنین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی از رشد میانگین ۴/۵۳ درصد قند و شکر در یک هفته مانده به پایان سال ۸۸ در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد. نرخ قند ۷/۴۶ درصد و قیمت شکر ۷۳ درصد نسبت به هفته سوم سال گذشته گران‌تر شده است. قیمت چای و روغن نباتی جامد نیز در هفته سوم اسفند ماه سال‌جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۶/۷ درصد و ۴/۲ درصد گران‌تر شده است.