گروه بازرگانی - پای ما در صادرات چوبینه است و ایستگاه‌های بازدارنده زیاد است، سیاست‌های نادرست ارزی صادرکنندگان را از نفس انداخته است... اینها بخشی از انتقادات مکرر فعالان بخش خصوصی به وضعیت تجارت خارجی کشور است که دیروز در جریان برگزاری همایش ملی صادرات ماشین‌آلات و محصولات صنایع غذایی مطرح شد. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این همایش که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی آگروفود ۲۰۱۰ برپا شد، با بیان اینکه تاخیر در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باعث حاکم شدن یک رکود در کشور و تشدید بحران بیکاری می‌شود، خواستار آن شد که تکلیف این قانون هر چه زودتر مشخص شود تا واحدهای اقتصادی بتوانند با توجه به آن فعالیت خود را تنظیم کنند. سیدحسین هاشمی در ادامه تاکید کرد: سرمایه‌گذاران تا تعیین تکلیف قیمت انرژی با احتیاط زیادی وارد کشورمان می‌شوند. البته نباید دل‌نگرانی‌ها از اجرای این طرح را مد نظر قرار نداد.

به گفته وی، ‌تورم و افزایش کسری بودجه دولت از جمله نگرانی‌هایی است که مطرح شده و ممکن است در فاز اول و در شروع کار به دلیل اثرات روانی کار، این چنین شود؛ اما در ادامه راه اگر طرح را درست اجرا کنند، اقتصاد سالم‌تری خواهیم داشت و بخش خصوصی نیز توانمند خواهد شد.

اسدالله عسگر اولادی نیز دراین همایش با اشاره به سابقه‌ سه هزار ساله‌ صادرات مواد غذایی ایران گفت: در طول ۵۰ سال فعالیت در بخش صادرات هرگز به فکر واردات نبودم.

یکی از فعالان اقتصادی از عسگراولادی پرسید آیا درست است که ارزش سالانه صادرات شرکت‌های منسوب به وی ۹۰ میلیون دلار است؟ عسگراولادی این گونه واکنش نشان داد: آن عدد صحیح نیست و باید آن را اصلاح کرد؛ ولی در این مورد چیزی نمی‌گویم. این صادرکننده سرشناس خشکبار در ادامه گفت: پای ما در صادرات چوبینه است و ایستگاه‌های بازدارنده زیاد است. ‌ما در کارگاه‌های صنایع غذایی خود بخش تحقیقاتی داریم که ناقص هستند، این در حالی است که در صادرات به یک بخش تحقیقاتی کامل نیازمندیم. به گفته عسگراولادی ارزش صادرات مواد غذایی ایران در سال ۸۷ بیش از ۹۷۰ میلیون دلار بود که در سال ۸۸ این رقم با ۱۷ درصد افزایش به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار رسید.

در ادامه این همایش ابوالحسن خلیلی، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ درصد ارزش افزوده صنعت کشور در بخش صنایع غذایی محقق می‌شود، عنوان کرد:‌ میزان صادرات مواد غذایی کشورمان بیش از صد میلیون تن است که از این میزان ۷۴ میلیون تن به محصولات زراعی ، ۱۶ میلیون تن به محصولات باغی، ۱۱ میلیون تن به محصولات دامی و ۵۶۰ هزار تن به محصولات شیلاتی اختصاص دارد. وی ابراز امیدواری کرد که تا سال ۱۴۰۴ این میزان ظرفیت به بیش از ۳۰۰ میلیون تن برسد.

خلیلی در ادامه از جمله موانع صادرات را سیاست‌های ارزی عنوان کرد که به‌زعم او این مساله انگیزه‌های صادرکنندگان را کاهش می‌دهد.