طلا با مصارف غیرپولی، عمده‌ترین کالای وارداتی در بهار امسال بود
گروه بازرگانی - در بهار امسال طلای خام «با مصارف غیرپولی» عمده‌ترین کالای وارداتی به ایران بوده که ۶۲/۳ درصد از کل ارزش واردات را در برگرفته است.

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، ارزش صادرات غیرنفتی در سه ماه نخست امسال بدون احتساب میعانات گازی به 5 میلیارد و 795 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت 13 میلیارد و 338 میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نشانگر 61/13 درصد رشد در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته است. چین و امارات بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در سه ماهه نخست سال جاری بوده‌اند.
این گزارش حاکی است، در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی به ۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹/۱۹ درصد رشد داشته است. در این مدت وزن صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی ۱۳ میلیون و ۹۹۵ هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز ۳۵ درصد رشد داشته و با احتساب میعانات گازی به ۱۵ میلیون و ۴۱۵ هزار تن رسید که ۲۱ درصد رشد نشان می دهد.
عمده‌ترین کالاهای صادراتی
در سه ماهه نخست سال جاری پلی‌اتیلن گریدفیلم، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده ۳۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برآورد شده و ۶ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشته است.
پروپان مایع شده با 318 میلیون و 200 هزار دلار دومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و 5/5 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. جایگاه بعدی نیز به سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به 288 میلیون و 100 هزار دلار رسید. متانول نیز با 193 میلیون و 100 هزار دلار در رتبه چهارم قرار گرفت. سنگ‌آهن به هم فشرده نشده در رتبه پنجم قرار گرفت و سهم این کالا در این مدت به 172 میلیون و 100 هزار دلار رسید و در مجموع9 /2 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. سهم کالاهای یاد شده در سه ماهه اول سال جاری 74/22 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی بوده است.
تجارت چمدانی
مرزنشینان در سه ماهه اول سال جاری در مجموع 15 میلیون و 400 هزار دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش 6/18 درصد افزایش داشت.
وزن صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن رسید که از این نظر نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۱ درصد افزایش همراه بود.
خریداران اصلی کالای ایرانی
در سه ماهه نخست سال جاری چین با واردات ۹۶۴ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.
در این مدت چینی‌ها سهمی 69/16 درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشورمان داشته اند.
عراق با خرید ۹۳۴ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۱۷/۱۶ درصد رسید. امارات متحده عربی با ۷۹۱ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و ۷/۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش، هند با ۴۱۷ میلیون و ۳۰ هزار دلار و افغانستان با ۲۴۴ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
درخشش طلا در فهرست واردات
«طلای خام با مصارف غیر پولی» عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۶۲/۳ درصد از کل ارزش واردات، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش آهن و فولاد غیرممزوج با ۳۶/۳ درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و بنزین با ۸۲/۲ درصد سهم از کل ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در مدت یاد شده امارات متحده عربی با ۸/۲۷ درصد از کل ارزش واردات به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران رتبه نخست را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داد. امارات متحده عربی سال گذشته نیز بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران بود. چین با اختصاص ۵/۹ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با ۴۱/۹ درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای کره و ترکیه نیز به ترتیب ۷۵/۶ درصد و ۸۹/۵ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.