رییس سازمان بازرگانی استان ایلام می‌گوید: در ماه‌های اخیر به دلیل کارشکنی مرزبانان کشور عراق در جلوگیری از صادرات کالا از مرز مهران به این کشور، میزان صادرات به شدت کاهش یافته و تعداد تاجران فعال در این مرز از ۳۰۰ نفر به ۸۰ نفر رسیده است. علی مهدوی در گفت‌وگو با «مهر» در ایلام با اشاره به اینکه در سفر اخیر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان موضوع رفع موانع صادراتی از مرز مهران با حضور وزیر بازرگانی و معاونان وزیر و نمایندگان استان در مجلس بررسی شد، افزود: قرار شد با حضور رایزن ایران در بغداد و نیز رایزن عراق در تهران برای مذاکره نهایی با طرف عراقی در سازمان توسعه تجارت جلسات تخصصی برگزار شود.

مهدوی تصریح کرد: وزارت خارجه هم موضوع رفع موانع صادراتی در مرز مهران را برای از سرگیری صادرات کالا به ویژه میوه و تره بار و مواد خوراکی در دستور کار خود قرار داده است.

مهدوی به صادرات کالا در مرز بین‌المللی مهران در سال۸۷ و ۸۸ اشاره کرد و گفت: در این دو سال یک میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار کالا از مرز مهران به کشور عراق صادر شده بود.

وی یادآور شد: در این مرز به طور میانگین روزانه ۵۰۰ کامیون کالا شامل میوه و تره‌بار، مواد خوراکی، مصالح ساختمانی و وسایل خنک‌کننده به کشور عراق صادر می‌شد که مسوولان عراقی در یک اقدام یک‌جانبه و به بهانه‌های مختلف از جمله پایین بودن کیفیت مواد لبنی و خوراکی و میوه و تره بار باعث توقف صادرات در این مرز شدند.وی خاطرنشان کرد: کارشکنی‌ها به گونه‌ای بوده که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به نسبت مدت مشابه سال قبل میزان صادرات کالا از مرز بین‌المللی مهران ۸۰ درصد کاهش یافته است.

مرز بین‌المللی مهران یکی از خروجی‌های مطمئن برای صادرات کالا به کشور عراق شناخته می‌شود.