بدهکاری وزارت بازرگانی به گندمکاران ادامه دارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مجموع اعتبارهای تخصیصی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری برای پرداخت طلب کشاورزان گندمکار امروز(دیروز) به پایان می‌رسد و مسوولان این وزارتخانه از روز دوشنبه پولی برای خرید گندم به صورت نقد نداشته و بازهم بدهکار می‌شوند. حمید علیخانی در گفت‌وگو با «ایرنا»، گفت: وزارت بازرگانی با خرید روزانه ۱۰۰ هزار تن گندم باید ۳۵ میلیارد تومان (هر روز) به کشاورزان بپردازد که با اضافه شدن بدهی‌ها از فردا معلوم نیست طلب کشاورزان چگونه قرار است پرداخت شود.

وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی باید در قبال خرید هفتگی گندم ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد به کشاورزان پرداخت کند، افزود: ‌وعده پرداخت نقدینگی به وزارت بازرگانی داده شده و ما در انتظار تحقق وعده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری هستیم.

به گفته علیخانی، وزارت بازرگانی تاکنون موفق به خرید پنج میلیون تن گندم شده و با توجه به گزارش وزارت جهاد مبنی بر رسیدن تولید به سقف ۱۰ میلیون تن، مجموع اعتبار مورد نیاز برای پرداخت نقدی سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

به‌گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری تاکنون یک هزار میلیارد تومان به وزارت بازرگانی پرداخت کرده و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز قرار است از طریق تسهیلات بانکی دریافت کند.

وی مجموع اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پول خرید گندم کشاورزان تا ۱۵ شهریورماه را یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در صورت تامین نقدینگی دیگر کشاورزان با مشکل مواجه نمی شوند.

علیخانی در پاسخ به برخی انتقادها مبتنی بر ناتوانی این وزارتخانه در تامین نقدینگی کشاورزان گفت: ‌شرکت بازرگانی دولتی مسوول اجرای طرح خرید تضمینی است و مسوول تامین نقدینگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری است.