تجارت خدمات باید توسعه یابد

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن اعلام خبر برگزاری اولین کنفرانس «گردشگری سلامت» در کشورهای اسلامی با هدف توسعه سرمایه‌گذاری در «توریسم درمانی»، بسترسازی برای «راه‌اندازی شرکت هلدینگ گردشگری سلامت» به منظور تسهیل رفت و آمد بیماران در کشورهای اسلامی را از مهم‌ترین اهداف این کنفرانس ذکر کرد. محمد نهاوندیان که در نشست خبری تشریح جزئیات برگزاری این کنفرانس سخن می‌گفت، «توسعه تجارت خدمات» را مهم‌ترین هدف این کنفرانس ارزیابی و تصریح کرد: یکی از نقاط تفاوت بسیار جدی بین کشورهای پردرآمد جهان امروز که عمدتا کشورهای غربی هستند با کشورهای دیگر در این است که کشورهای پر درآمد با وجود اینکه تراز بازرگانی کالای منفی دارند، اما تجارت خدمات آنها ترازش مثبت است؛ چرا که سرمایه‌گذاری عظیمی در این بخش خدمات کرده‌اند و در تجارت بین‌المللی خدمات هم سهم غالب را به خود اختصاص داده‌اند.

اما کشورهای در حال توسعه حتی اگر تراز کالایی آنها مثبت باشد تراز خدماتی آنها منفی است. یعنی صادرات خدمات آنها کمتر از میزان وارداتشان است.

رییس پارلمان بخش‌خصوصی همچنین با یادآوری اینکه صنعت توریسم در جهان میلیاردها دلار درآمد ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود که هر سال درآمد آن افزایش داشته باشد، افزود: همه آمارها نشان می‌دهند که این صنعت ظرفیت خوبی دارد. او در ادامه با بیان اینکه در مقابل، کشوری غربی مانند آمریکا نیز پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۱، ۱۰۴ میلیارد دلار در خارج از کشور خود برای این صنعت هزینه خواهد کرد، اذعان کرد: متاسفانه تراز تجارت خدمات ایران نیز در طول سال‌ها منفی بوده و این میزان کسری تراز تجارت خدمات ما در حال افزایش بوده است، اما در مقابل تراز تجاری کالای ایران با احتساب نفت در سال‌هایی که قیمت نفت بالا بوده مثبت بوده و این امر نشان می‌دهد که بخش خدمات باید توسعه یابد.

رییس اتاق ایران در عین حال توجه به بازاریابی، ایجاد ارتباط و حضور در زنجیره عرضه خدمات به منظور توسعه صادرات خدمات را ضروری دانست و گفت: ایران، توانایی جذب برای فروش خدمات سلامت و بازار گردشگری را دارد و توجه به آمار مسافران از کشورهای اسلامی به کشورهای غربی برای امور درمانی نشان می‌دهد که اگر ترکیبی از خدمات درمانی و مصرفی جاذبه‌های گردشگری ایجاد شود، بازار بزرگی بین کشورهای اسلامی ایجاد خواهد شد.

نهاوندیان در ادامه با تاکید بر ضرورت حضور فعال‌تر بخش خصوصی در حوزه توریسم سلامت، خواستار اصلاحات لازم در سیاست‌گذاری ارائه خدمات درمانی شد و لازمه سهم داشتن از حوزه گردشگری را حضور ایران در زنجیره بین‌المللی ذکر کرد.

او همچنین ضمن اعلام این پیش بینی که در سال ۲۰۱۲ درآمدهای جهانی از توریسم سلامت، به ۱۰۰میلیارد دلار افزایش می‌یابد، ایران را یکی از ۶۳ مقصد گردشگری سلامت در جهان اعلام کرد.

محمد رضا کرباسی، دبیرکل اتاق اکو نیز در این نشست با تاکید بر اینکه ایران باید بتواند سهم خود را در ارائه سرویس خدمات بهداشتی و درمانی به جهان به‌‌دست آورد، به روند بررسی فرصت‌های همکاری بین بیمه‌گران کشورهای اسلامی نیز اشاره و عنوان کرد: در نظر داریم تدوین بیمه مشترک بین کشورهای اسلامی را طی مذاکره با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این کنفرانس پیگیری کنیم.

او همچنین از ایجاد شرکت هلدینگ گردشگری سلامت با هدف تسهیل رفت‌ و آمد بیماران در کشورهای اسلامی خبر داد.

پس از این سخنان، محمد حسین نیکنام، قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل نیز ضمن اعلام حمایت وزارت بهداشت از برگزاری اولین کنفرانس گردشگری سلامت، از پیشرفت های ایران در عرصه های پزشکی سخن گفت و کاهش شمار بیمارانی که برای معالجه به خارج از کشور مراجعه می‌کنند را موید این پیشرفت‌ها دانست.

به گفته وی، همایش گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در پنج پانل تخصصی و درباره موضوعاتی نظیر کلیات و مفاهیم سلامت، تجاری سازی سلامت، چالش‌ها و فرصت‌ها و نیز برون سازی و شبکه سازی در حوزه سلامت برگزار می‌شود.

سیدحسن طباطبایی‌نژاد، مسوول دبیرخانه اجرایی کنفرانس گردشگری سلامت نیز در این نشست، با بیان اینکه از سال ۷۶ روند ورود بیماران برای معالجه به کشور رشد داشته است، شمار مراجعه‌کنندگان را حدود ۵۰ هزار بیمار خارجی در سال برآورد کرد و یادآور شد: هزینه درمان برای هر شخص در سال حدود ۳ هزار دلار در نظر گرفته می‌شود و بنابراین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار درآمد حاصل از توریسم درمانی برای بیمارستان‌ها و پزشکان به دست می‌آید و البته چون هر بیمار حداقل یک همراه دارد، درآمد حاصل از گردشگری سلامت قطعا بیشتر از این خواهد شد.

او از ترکیه به عنوان یکی از کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت یاد کرد و با بیان اینکه عربستان، امارات، مالزی، اردن و مصر نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای گردشگری سلامت دارند، افزود: از سال ۲۰۰۰ میلادی تب گردشگری سلامت در جهان به وجود آمده است که ما نیز باید با این روند پیش رویم.

گفتنی است، اولین کنفرانس «گردشگری سلامت» در کشورهای اسلامی با هدف توسعه سرمایه‌گذاری در «توریسم درمانی» ۱۱ تا ۱۳ آبان ‏ماه در مشهد برگزار می‌شود.